Wednesday, March 31, 2010

insyaAllah

jom kita mula kan hidup baru..
start over..
mula kan hidup yang matang..
hi3...
tu je post kali ni..
pendek gile..

sesungguhnya Allah adalah segala - galanya bagi kita......


setelah sekian lame, aku baru dpt terima hakikat.. =)
sesungguh nya Allah itu Maha Agung..
aku baru faham bahawa niat saudara aku itu suci..
utk mendekatkan diri kepada Allah..
aku sepatutnya lebih memahami..
mungkin sebelum ni aku dikuasai oleh perasaan pentingkan diri..
tp Alhamdulillah, skg tidak lagi..
akan aku lepaskan saudara aku tanpa sesal..
hi3..aku tahu aku tidak layak utk nya..
yg sgt dekat dgn Allah..berbanding dgn aku ni..
hanya tahu mencari keseronokan..
insyaAllah aku akan berubah..

kepada saudara ku, aku xakan menyusahkan dirimu lagi..
wlpn amat berat dan pedih,aku xakan mengganggu mu lagi..
aku tahu aku telah bnyk memberimu masalah serta menyebabkan mu berdosa..
aku minta maaf atas segala kesalahan ku terhadapmu..
halalkan segala yg telah mu berikan kepada ku..
akan aku jauhkan diri drpd mu..
skg ni mungkin jarak hanya beberapa ratus kilometer sahaja..
namun xlama lagi, jarak itu akan bertambah menjadi beribu-ribu
batu..

selepas itu,hanya masa dan kekuasaan Allah yg akan menjadi penentu..
sama ada aku akan di ingati atau akan dilupakan..=)
wlpn aku xsanggup, tp Allah adalah segala galanya..
aku minta maaf sekali lagi krn tidak memahami niat suci mu itu.
aku minta maaf saudara ku..
dan tlg sampai kan maaf ku kepada keluarga mu..
sesungguh nya waktu aku mengenalmu adalah sangat indah ..
tp sayang nya itu hanyalah dusta dunia..
namun aku sungguh berharap hubungan yg halal akan berada di hadapan
kita nti..

Ya Allah..pedih nya.klu diikutkan,akan ku teruskan tp aku xsanggup lagi menyebabkan org yang aku sayangi terus berdosa kerana aku ini .tabah kan la hati ku ya Allah..
sesungguh nya segala ini berlaku adalah utk Mu Ya Allah..
tetapkan la iman kami terhadap Mu..sesungguhnya kami
mengharap reda Mu ya Allah..

mungkin Allah ingin memberi hidayah kpd kita melalui pertemuan yg tidak dirancang dahulu...syukur kepada Mu Tuhan ku...

p/s : kpd rakan2, aku mintak maaf...jiwang sgt mlm ni..tibe2 jd emo plak..
hi3..sorry2...

sikit-sikit

"JIKA KAMU BEKERJA, KERJALAH DENGAN BERSUNGGUH-SUNGGUH BAYANGKAN KAMU AKAN HIDUP SELAMA-LAMANYA DAN JIKA KAMU BERIBADAH, LAKUKANLAH DENGAN PENUH TAWADO' BAYANGKAN KAMU AKAN MATI PADA ESOK HARI"

satu ayat yg ringkas.. tp membawa maksud yg mendalam..
ya Allah...
klu nak bayangkan, selama ni aku hanye beribadat janji siap
n janji ade je..
ya Allah..aku dah bnyk buat dosa terhadap Mu...
lindungilah aku drpd azab Mu yg pedih itu ya Allah..
kerana aku tidak mampu dan tidak sanggup utk menanggung nya..

Tuesday, March 30, 2010

"dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. dan barangsiapayang bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mengcukupkan(keperluan)nya. sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)Nya. sesungguhnya Allah telah mengadakan
ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." {ath-thalaq 65:3}

"Ya Allah Yang Maha Penyayang...
leraikan kami daripada keluh kesah yang membelenggu jiwa dan fikiran, ditambah juga hasutan syaitan . kurniakan kami ketabahan, singkapan hikmah segala ketentuan, moga sinar Mu berikan pedoman, hanya pada Mu segala ketetapan."

{from husna haron}


xsangka kwn aku lepas skolah pn stil baek macam kat skola dlu..
xmacam aku ni..lepas skola terus menggila..hi3..
tp btol la doa yg kawan aku bg ni..
aku mmg mengharapkan ketabahan jiwa skg ni..

............

semalam, 30 mac 2010...
satu hari yg paling sukar utk aku terima...
hahhahahaha.. ntah pape la aku ni ni..
aku sendiri pn xpasti..
mungkin sebab saudara aku yg telah membuat keputusan drastik..
teramat drastik yg aku xpernah sangka akan datang daripadanya..
si dia mengharapkan aku utk menerima keputusan nya, tapi...
sekarang aku menjadi buntu..xtahu ape nk buat..
mungkin inilah bahana nya jika kita terlalu sayang kan seseorg..
hi3..
aku di sini keseorangan..
keseorangan memikirkan tentang diri ku yg mungkin.......
ntah la..aku pun xtahu apa yg akan jadi pada aku ni..
aku juga ade kawan2 yg menyokong aku tapi apa boleh buat..
takdir dan kuasa Allah mahu kan perkara ini berlaku..
semenjak 26 Mac 2010, aku sering menangis..
memikirkan tentang diri ku..
yang ditinggalkan orang..
yang makin jauh daripada Allah..
senyuman sudah makin jauh daripada bibir aku..(wlpn aku mmg jarang senyum..heuheuheu)
malam td adalah malam yg paling panjang bagi aku..
aku tidak boleh tidur..mata xboleh dipejamkan..jantung aku berdegup kencang..
sambil memandang syiling aku berkata, "sume ni mimpi je kot."
tp aku harus menerima kenyataan..
perkara ini sudah berlaku..
haahahhahaha

Monday, March 29, 2010

aku hanya hamba Mu yang hina

assalamualaikum...
aku mmg xsangka perkara ni akan jadi macam ni..
ntah la.. aku pun pelik.. banyak mehnah,musibah yg aku terima..
baik lah.. aku faham yg Allah ingin menguji aku.. mungkin Allah ingin
aku memantapkan lagi imanku terhadap Nya.. mungkin selama ini aku telah lalai dek godaan syaitan,nafsu ku sendiri serta godaan dunia ini..
aku menjadi buta.. aku lupakan Allah.. aku lupakan Rasul Nya..
sehingga lah aku di bukakan pintu hati utk kembali ke jalan Allah redai..
aku cuba utk ikut segala perintah Mu ya Allah dengan hati yg ikhlas wlpn kadang2 terasa amat berat..namun aku cuba atasi nya dengan segala ilmu yg telah dibekalkan kepadaku..
aku cuba mengingati kurniaan yg telah Kau berikan kpd ku selama aku hidup di dunia ini.. aku patut menjadi hamba Mu yg bersyukur..aku cuba menguatkan rasa sayangku terhadap Mu ya Allah bukan kerana aku takutkan neraka Mu tp kerana Kau la segala-gala nya bagi aku..hari demi hari aku cuba menanam rasa cinta ku terhadap Mu..aku cuba tggl kan segala larangan Mu utk dekatkan diri ku kepada Mu ya Allah..
aku cuba menghafaz dan memahami serta menerapkan segala kalam Mu ya Allah ke dalam hatiku..

ya Allah..makbukanlah permintaanku utk mencapai ketenangan hati..
makbulkanlah permintaanku utk mencapai kemanisan iman..
permudahkanlah bagiku utk menerima kenyataan..
permudahkan la bagi ku utk menjadi hamba Mu yang beriman lagi soleh..
semoga ujian dan dugaan yg Kau berikan ini menjadi pemangkin utk mendekatkan lagi diri ku kepada Mu.....

ape nak buat ni??


makin lame makin bingung...haishh...Ya Allah, tlg la aku ni..
bnyk pulak krisis yg mendatang ni.. x abes lagi yg satu , datang lagi satu
masalah.. duit, ko mmg satu masalah la.. ko mmg xde jodoh ngan aku ni.. ko asyik lari je kan drpd aku ni.. aku da la tgh xde duit.. pastu bapak aku plak tuduh aku amik duit dye.. ape nk jadi?? ntah bape ratus ntah dye ckp aku amik.. bengang la aku kan.. tgh xde duit, ade org ckp aku amik duit plak.. malas nk cakap panjang, aku terus g atm pagi2 lagi.. utk amik saki baki elaun aku kat uitm ari tu.. da la mase aku kat uitm xbg duit.. kne pose aku kat sane.huhu.. klu aku cakap aku xamik pn, dye xkn caye pnye. da tau sangat bapak aku tu.. sume adik aku je yg btol. abg aku je yg btol. akak aku je yg btol.. ntah la..aku da x tau nak cakap ape da.. nk benci, bapak sndri.. aku xnk jd anak derhaka.. tp cube la buat perangai mcm seorang ayah sket.. aku tau la aku x tggl ngan dye lame..baru bape taun je.. rase2 aku la. mmg xpernah aku rase kasih sayang dye tu.. klu nk diikutkan, mmg xsampai tahun pn..bape bulan je..sbb aku banyak tggl kat hostel.

duit ni mmg bagi masalah..ptt la sume org nk keje besar2. nk gaji besar..
hurmmm...ntah la...

aku ni da la banyak perkara yang nk kne beli.. kasut,baju,tie utk jadi ref tkwndo nti..tu sume pakai duit..bukan pakai pakai angin.. nk buat macam mane kan..bekas penjenayah la kate kan.. ni la natijah nye.. ble da penah buat jahat, org xkn caye kan kite lagi da..ni la hakikat dunia..
so nasihat kat korg, jangan la buat jahat wlpn skali.. elakkan la klu
xnk jadi macam aku ni..sampai ayah sendiri pn x percayakan aku ni..hahahahahahaha

Sunday, March 28, 2010

daripada sahabatku...

Ya Allah...andai saudaraku resah,tenangkanlah hatinya dengan teduhan ma'firahmu..Andai dirinya terancam, lindungilah jasadnya dengan kebesaran Mu..Andai tubuhnya kedinginan, selimutkanlah dengan kehangatan kasih sayang Mu.. Andai dirinya merindu, rindukanlah jiwanya dengan saat bertemu dengan Mu.. Ya Allah, jangan Kau biarkan hati,jiwa,jasadnya terpesona dengan duniawi.. khusyukkan jiwanya dalam rukuk dan sujud menghadapmu.. berikanlah kejayaan di dunia dan di akhirat..
semoga dirinya merupakan saudaraku selamanya.. Amiin..


aku xterkata bile aku terbace doa drpd "saudara" aku..aku rase klu aku menangis bile bace doa ni, korg pn xkn terkejut kan..hi3
mmg btol la org ckp, setiap pertemuan itu ada hikmah nya..
:)

kepada saudaraku, aku tujukan doa ni utk diri mu juga...
terima kasih..mmg betul2 terharu..semoga Allah menempatkan nya dalam kalangan
mulia..amiin..

wanita idaman..

he3..skg ni bnyk plak post yang jiwang2..gasak lah..
mmg tengah jiiwang pn ni...hi3..

aku pernah tanye kawan2 aku yg dorg minat perempuan or wanita jenis yg macam mane..
konpem la jawapan dorg macam ni.--->nak yg baek,alim,pandai masak and so on..da bosan da dgr jawapan mcm tu..hahaha..
jawapan yang betul nye macam ni haa

beriman & solehah
rupa paras yang cantik dan elok
memiliki akhlak-akhlak yang terpuji
menentukan mas kahwin yang rendah
wanita yang subur
masih dara
berasal dari keturunan yang baik
bukan keturunan terdekat

tu je la kot..xkn nk hurai satu2 kot..penat la kan..hi3.
tp xpe la..simple2 boleh kot..

1. beriman dan solehah...
ramai yg igt beriman dan solehah ni macam solat 5 waktu,baca al-Quran,
baek tutur kata..tu semua masih xcukup..bagi aku la kan..
hormat ibu bapa,wlpn mereka pada zahir mata kita macam xsayang kan kita, tp igt lah bahawa mereka adalah ibu bapa kita..jangan jadi anak derhaka(ade pengalaman sendiri..hi3).. menjaga kehormatan diri..hurmmm..yg ni agak payah la kot..
tutup aurat..tu masih lagi xckup. kehormatan seorang wanita bukan setakat penutupan auratnya semata-mata..tutur kata yg sopan,cara berpakaian(wlpn da tutup aurat,tp jgn la selekeh kan),cara bergaul dan bla3..bnyk..
klu stakat tutup aurat mmg la ramai..stakat pakai tudung,hand sock,stokin ape sume tu aku pn boley buat(tp aku laki..hi3). mksd nye kat sni, mende tu juz simple(ramai jugak yg xikot).tutur kata pn kebanyakan perempuan yg aku kenal, haishh...
"dowh,babi,sial,lancau,etc.." hurmmm...xtau nk kate ape..cara berpakaian..wlpn da pakai tudung,da pakai hand sock ape sume tu, tp ade lagi yg xlengkap.. cik adik cik akak..tolong la pakai bju sendiri..jgn la pakai bju adik..which means size baju tu kena la sesuaikan dengan badan sendiri..ni x..pakai baju yg ketat2, tunjukkan dada. pakai seluar yg ketat2,tunjuk punggung plak..bile tego dorg ,"suke ati aku la..aku yg pakai..ade nyusah kan ko ke??" memang pn..memang nyusahkan pn..nyusahkan kan aku sbb dapat dosa..sbb ape dpt dosa? sbb tgk korg la..mmg la skali pandang xdosa tp masalah nye ramai sgt kat luar sane tu pmpuan yg pakai cmtu..kiri,kanan,atas dan bawah..
cara bergaul...antara perkara yg paling susah nk control...xtau la..mungkin bg aku je.hi3.. gaul...gaul..ramai yg xbley kontrol pasal ni..pakai bju cantik,tutp aurat,pakai tudung sume tp kuar berkepit ngan laki..ntah la..yg tu aku malas nk hurai sgt.sume da tau..n lastly, sosial..ntah la..aku xley nk cakap ape sangat..aku bukan nye tau sangat pasal sosial ni..klu aku kuar pn, aku g training tkwndo,tgk barang elektronik..klu tgk wayang pn,jarang2..n klu bley, da xnk g tgk wayang lagi da.bazir duit n malas nak terlibat ngan MAKSIAT yg berlaku dlm wayang tu..dats y aku lbey suke dok kat umah wlpn ramai yg ajak kuar. n skg ni mmg susah nk jmpe wanita macam tu..
ntah la..

tp utk mendapat kan wanita seperti tu,aku pn kne jadi begitu jugak..beriman dan soleh..aku mmg ingin kan isteri yg boleh qiamullail..dan si dia juga ingin kn suami yg boleh memimpin nya utk qiam bersama2..jika aku ingin kan isteri yg selalu membaca Al-Quran, si dia juga mahu kan suami yg selalu membaca Al-Quran..

tiada manusia yg sempurna..setiap org ade kelemahan masing2..aku pn same..ciri bakal isteri idaman tu mmg btol la..aku amik daripada sumber yg betul..
pasal huraian tu, tu juz pendapat aku..
if ade pendapat or nk btol kan info, sila kan..

wallahuallam...

Saturday, March 27, 2010

nenek ku di kampung,,

setelah sekian lame aku xbalik..akhir nya..haha.. alhamdulillah aku da sampy.
dengan selamat lagi tu.. alhamdulillah.. nenek aku pn sihat.. alhamdulillah..
klu nk ckp sume, mmg penuh ngan alhamdulillah je blog aku ni.. ye la.. sume benda yg aku dpt ni sume kurniaan Allah..

sampai je aku kat umah td, aku tgk nenek aku..aku tatap muke nenek aku..
ya Allah.. ni la org yg telah menjaga aku sejak aku kecil..menjaga lebih lama daripada ibu bapa aku sendiri.. tp aku masih sayang ibu dan ayah aku.. aku xnk jd anak yg derhaka.. dlu nenek aku kuat bertenaga.. sihat.. tp sekarang beliau sudah tua..
aku ni plak mcm da jd anak bongsu nenek aku.. sbb aku la yg paling selalu ade ngan nenek aku.. hi3. bile ade saudara aku yg balik kampung, nenek aku akan tanye
"azim nak balik bile?" ( dlm dialek klantan la). bile ade saudara aku yg telefon nenek aku, "azim nk balik bile?"..

ari tu, mase kakak aku kawen, nenek aku pergi ke kuala lumpur..dye tanye lagi. "azim nk balik bile?" wlpn aku da hmpir smpy time tu ( time tu aku otw dari shah alam)..
ya Allah...sayang nye nenek kat aku ni.. bile aku nk pergi balik kolej, nenek aku menangis..n tnye lagi , "azim, bile cuti balik la kampung..xde org yg nk teman kan nenek kat sne..".. aku pn jawab la.."da xlame da ni..da nk abes blaja da ni."
aku salam nenek aku..aku cium tangan nenek aku..ni la tangan yg telah mendidik aku sejak dari kecil.. wlpn dlu aku jahat tp tu bukan silap nenek aku..sume tu silap aku sendiri..

bile aku masuk rumah ni, aku sedih.. rumah yg besar tp nenek aku tinggal sorg2 je..
nenek aku sudah tua..tp xde sorg pn yg nak teman kan..xpe la..mungkin dorg sume sibuk dengan kerja masing-masing..ni la mase nye aku nak balas jasa nenek aku yg xmungkin berbalas.. sementara aku masih ade peluang, aku akan cube gembirakan hati nenek aku.

sebelum ni aku pernah terfikir, nk bg nenek aku tgk aku kawen..hi3..
xsempat kot..ntah la..nenek aku da tua..tp mungkin aku dulu yg akan pergi..hi3..ajal maut kan x mengenal usia..

Ya Allah, letakkan nenek ku di kalangan org yang beriman..sesungguh nya hanya pada Mu aku mmpu mengharap..hanya Engkau yg mmpu makbulkan doa aku ini..

balik kampung...


memandangkan ari ni xjd keluar, so aku decide utk balik kampung.
da lame da aku xbalik tumpat,kelantan tu..nk jumpe nenek, member-member
lame,training taekwondo n so on... banyak lagi la mende aku nak buat..

balik ni, mula kan hidup baru. aku nk try utk g surau, baca Al-quran
like i used to be.. insyaAllah boleh kot.aminn..

sementara masih ade peluang ni, nikmatila segala nya yg ade di depan mata..
hidup ni singkat je. ajal maut kuasa Allah.. bile2 masa je kite akan pergi daridapa dunia yg bersifat sementara ni..tp jangan pula dengan cara yg salah..
hidupla utk mencari keredaan Allah..
tidak diciptakan manusia dan jin kecuali utk beribadah kepada Nya..

hurmmmm....ntah la...feeling so empty...xtau nak cakap ape da.. hi3.
tu je la kot..

Friday, March 26, 2010

Perpisahan...




siapa cakap berpisah tu perit?? siapa kata berpisah tu boleh membuatkan seseorang tu merana?? perpisahan itu adalah satu yg pasti dalam hidup. tiada kuasa yg boleh menghalang perpisahan kecuali Allah. Hanya Allah yg Maha Berkuasa atas semua perkara.
kita manusia tidak akan mampu utk menghalang nya..
setelah sekian lama bergelumang dengan dosa, baru malam td aku sedar.. selama ni aku hanya memikirkan nafsu dan perasaan semata mata. langsung x fikirkan mengenai Allah dan Rasul Nya sebagai sandaran yg sebenarnya.. bukan xfikir tp sket2 je.. semenjak cuti xbuat pape ni, aku mmg bnyk fikir kan tentang diri aku. patut ke aku? patut ke aku malibatkan org laen yg xbersalah ke dalam masalah jiwa aku ni?

memang fitrah manusia utk menyayangi seseorg tp adakah masa dan keadaan membenarkan kita utk menyayangi seseorg? aku kini menyedari kesilapan yg telah aku lakukan.. aku jd lupa diri, lupa Allah, lupa Rasul, lupa agama..namun sekarang tidak lagi.. memang btol kata rakan2 BADAR aku, jiwa akan tenang jika kita tidak melakukan perkara yg tidak diredai Allah.. kini jiwa aku sedikit demi sedikit mencapai ketenangan.
kini aku sudah semakin berminat kembali kepada Allah,rasul nya da agama. aku makin mudah utk membaca Al-Quran,mulutku sudah mula berzikir kembali wlpn sedikit tp InsyaAllah istiqamah. setiap segala yg berlaku ada himah di sebaliknya. mungkin Allah ingin aku menyedari kehadiran Nya dengan cara ini. Alhamdulillah..

dalam jangka masa 2 atau 3 hari lepas, aku asyik membuka site iLuvislam.com.. mungkin Allah telah menggerakkan hati aku aku utk membaca artikel di situ. ketika itulah aku menyedari sesuatu. apa yg aku sedang buat ketika ini adalah salah dan mengundang kemurkaan Allah. ditakdirkan Allah, si dia juga telah meminta agar hubungan yg tidak halal ini diputuskan. aku menerimanya dengan hati yg terbuka. aku senyum kerana Allah masih lagi menyayangi aku dan si dia. sbb itulah Allah telah membuka hati kami agar tidak lagi berkelakuan sedemikian. Syukur kepada Mu ya Allah.

soal jodoh semua adalah kekuasaan Allah. namun usaha dan doa kita juga adalah perlu. jika apa yg kita usahakan itu xmenjadi, maksud nya Allah menyediakan sesuatu yg lebih baik daripada apa yg kita usahakan.. sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui.

Hadits Rasulullah SAW,yang diriwayatkan oleh Hakim, Khatib,Ibnu Asakir,dan Dailami : “Barang siapa yang jatuh cinta (kepada lawan jenis), kemudian dia tetap menjaga kesucian dirinya dan menyembunyikan rasa cintanya, lalu mati, maka dia mati syahid,”

mungkin aku telah terlepas peluang tersebut..ha3..

Wednesday, March 24, 2010

makanan....


makanan atau dalam bahasa omputih nye food....
kita makan utk hidop bukan nya hidop utk makan..tu adalah 2 situasi yg berbeza..
aku rase xyah nk terang kan kot maksud ayat2 tu..korg mst da tau..masing2 lagi pandai drpd aku ni..hi3..


makanan mmg memainkan peranan yg amat penting dan menyeluruh..
ye la..kate kan la kite makan makanan yg HARAM, segala amalan kite akan di tolak..
solat,doa,sedekah n so on...(btol kan jika salah info)

makanan yg haram ni bukan terdiri daripada babi,anjing n bangkai semata mata..
makanan daripada sumber yg haram juga haram..sumber yg haram mcm curi dan sewaktu dng nye..aku rase sume org da tau..

aku nk tekan kan sket pasal bangkai ni..(ikan x termasuk dalam kategori
bangkai ye kawan2).. binatang yg berkaki 2 (ayam dan etc) atau berkaki 4 (lembu n so on) yg x disembelih dengan btol (tanpa menyebut nama Allah,xmemutus kan urat yg btol)
dikira sebagai bangkai..sekarang ni aku agak takut utk makan kat kedai fast food like KFC,Mcd, n so on sbb aku xbrape yakin ngan daging yg dorg sediakan..mcm aku kat umah skrg ni, aku mmg beli ayam proses je(aku nk tokey kedai tu sembelih depan mata aku ni baruaku beli..hahahah)..xkesa la kne tggu lame pn yg penting aku yakin mende tu halal..

mase aku kat uitm, aku ade pergi satu booth buku keagamaan (sbb da lame xbace buku2 cmtu)...sambil2 tgk2 buku tu, aku sembang ngan pak cik yg jaga booth tu..
"alahamdulillah, still ade budak yg ske membaca buku2 cmni ye..da la pakai bju ILUVISLAM..bgus2." (bajet gile aku ni kan..hi3..tp pak cik tu mmg ckp cmtu..)

lepas tu kitorg sembang pasal makanan..kitorg bnyk ckp2 pasal makanan segera like KFC n etc..time tu baru perasan yg makanan yg selame ni aku makan majoriti nye mungkin x halal..mcm ayam goreng kentucky tu, besau kemungkinan x disembelih dgn btol..
lagi, sosej...sesetengah sosej adalah hasil kisaran daging ayam ,tulang2,organ dalaman ayam serta darah..da la makan organ dalaman da melemah kan fikiran, ditambah lagi najis(darah) sekaligus menjadikan makanan tu haram..(klu korg ade maklumat pasal ni, tlg kongsi kan bersama ye..aku pn da lupe isi kandungan buku yg aku bace tu)

alangkah berbeza nya kehidupan kite ngan zaman Rasulullah dahulu..
kite skg ni minum air berkabonat,kandungan gula yg terlampau tggi..sedang Rasulullah dlu minum susu,madu...
Rasulullah ade mengatakan(x igt hadith mane) pilihlah makanan yg xterlalu panas dan x terlalu sejuk.. tp kite skg ni terlalu asyik dgn minuman yg berasas kan ais..
so aku pn xhairan klu manusia sekarang ni semakin lemah..(ayat yg aku amik drpd nurul najiehah musa..farhana,nti kenal kan?hi3)..

konklusi nye di sini, pilih la makanan yg halal lagi baek..
semoga hidop di berkati Allah..

amin....

manusia boleh berubah.....



walaupun diri sendiri pn xterjaga, aku mmg suke fikirkan hal org laen..antara perkara yg ske aku fikir, "knape kawan2 aku ske sangat tunjuk kan hubungan dorg kat public...pastu wat mende yg bukan2..." bukan la nk cakap yg aku ni baek,xde perasaan kat perempuan, warak, alim , or bley control nafsu ape sume ni...aku pn ade "masalah" aku sendiri..tp ye la..aku ske perhatikan gerak laku org laen wlpn aku sndiri xbetol...hahahaha

based on my observation la kan, da ramai da kawan aku yg berubah..
yg aku da kenal BERTAHUN2 sebagai gadis or lelaki pemalu..tp makin tahun makin berubah..daripada menggigil bile nk ckp ngan perempuan menjadi xtahu malu bile berdepan ngan perempuan..da hilang gigil nye tu..dulu sembang xtentang mata tp sekarang bukan setakat bertentang mata malah pipi bertemu pipi...hahahaha..pelik2..
begitu juga ngan perempuan..pada awal perkenalan aku dgn dye 3,4 tahun dulu..dye baek..aku pn pernah jugak nk ngorat tp segan la kan..time tu kecik lagi..hi3..
tp ye la..manusia boleh berubah..skrg dye xlagi mcm dlu..sekarang ni tanpa segan silu dye tunjukkan gambar2 'mereka' (bersama pasangan) kpd tontonan umum..manusia boleh berubah..dan tanpa segan tanpa malu jugak menyatakan rasa SAYANG yg belom tentu kepada tontonan awam...mungkin bg dye perkara tu xmemalukan but for me perkara mmg sangat memalukan diri sendiri...wallahualam..setiap org ade pendapat masing2..

bukan nye nk kata aku ni sendiri2 or dlm bahase omputih nye single tp jodoh tu di tangan Allah Yang Maha Esa.. rancang la ape2 pn, tp kalau Allah x diizinkan Nya, x akan berhasil rancangan tu..tp at least aku sedaya upaya utk membuat perkara yg x memalukan.. aku berusaha utk menjauhkan diri drpd godaan syaitan dan nafsu.. wlpn susah, tp aku yakin, insyaAllah aku akan tamat kan hubungan ni dgn ikatan yg halal dan tanpa melakukan perkara yg akan memalukan agama,bangsa dan negara..amin...hi3..jiwang plak kat sni kan..

manusia boleh berubah..aku dulu nye bukan nye baek..bukan nk ckp yg sekarang ni aku baek..hi3.. time lower form, aku terpilih utk jd Badan Wakil Pelajar(BWP) Biro Kebudayaan..aku pn xsangke time tu..famous jugak aku ni ye...hi3..tp perangai aku, ya Allah..xsanggup aku nk cerita kan..boleh tp juz sekadar sket2 je la..
aku selalu ponteng kelas,pecah masok bilik bilik bacaan,pecah masok studio, merokok n sebagai nye...tu baru sket..lepas tu aku g MRSM TGB plak..time tu lagi la xsangke beb..jd BADAR la plak..hahaha..xsangke budak perangai teruk mcm aku ni bley jd badar..tp aku fikir, ni mingkin peluang utk aku berubah..dan Alhamdulillah, hasilnye posif la jugak..tp malang. lepas tu jd terok balik...
manusia boleh berubah..


sekarang ni aku masih mencari2 jalan hidop aku..
masih lagi mentah dalam hidop kat dunia ni..
Ya ALlah, aku mohon petunjuk Mu ya Allah agar aku xterpesong daripada jalan yg Kau redai ya Allah..aku mohon ya Allah...kepada Mu sahaja aku mampu berharap...amiinn...

Tuesday, March 23, 2010

al azhar....


hurmmm.....

insyaAllah xlame lagi aku akan ke al azhar klu xde aral yg melintang..
adakah ini satu pilihan yg tepat bagi aku?? hanya Allah yg tahu..
aku pn da tanya pendapat ramai tentang mende ni.. dan respons dorg sume positif..
parents aku da stuju.. kawan2 pn kate ok je.. masalah nye skg ni aku je..
masih xyakin dgn diri sendiri...

adakah ini satu pilihan yg tepat bagi aku??

ntah la.......

Monday, March 22, 2010

adakah semua lelaki daripada kelantan macam ni???


KOTA BHARU - Jumlah rakyat Kelantan sama ada lelaki atau wanita yang berkahwin dengan warga asing didapati meningkat setiap tahun dengan warga Thailand dan Indonesia menjadi pilihan utama.

Pengarah Jabatan Imigresen Negeri Kelantan, Che Bahrom Hamzah berkata, melalui rekod pihaknya, seramai 4,342 orang lelaki dan wanita Kelantan berkahwin dengan warganegara asing pada 2007 dan 4,971 orang pada 2008 manakala pada tahun lalu sebanyak 4,804 orang.

"Walaupun jumlah perkahwinan menurun tahun lalu, namun ia hanya sedikit dan masih menunjukkan rakyat Kelantan meminati pasangan hidup daripada warganegara asing," katanya.

Che Bahrom berkata, warga Thailand dan Indonesia menjadi pilihan kerana selain soal rupa paras, kemungkinan faktor kedudukan negara yang berjiran dan berhampiran turut menjadi punca.

Bagaimanapun, beliau berkata, kes perkahwinan wanita Kelantan dengan lelaki asing lebih banyak menimbulkan risiko ekoran terdapat warga asing yang berkahwin dengan orang tempatan semata-mata mahu mendapatkan taraf kerakyatan negara ini.

//kosmo online



btol tu mmg btol..tp xsemua la aku rase..sbb family aku sume dari kelantan cume tinggal nye je la bukan kat kelantan.. tp bile di fikir kan balik..antara sebab dorg amik isteri luar daripada malaysia adalah sebab mereka lebih pandai mengurus kan rumah tangga...btol ke??? adakah wanita di malaysia hanya tau belajar dan berkerja di pejabat sahaja???



wallahualam.....

ISTERI......



Nuffnang Ads
Cerpen: Izinkan Abang Nikah Satu Lagi…
28 Oct 2009
Kategori: Cerpen Cinta | Ungkapan Cinta

“Sayang, Abang minta izin untuk nikah sorang lagi,” Aliyah yang sedang melipat kain, terdiam seketika. Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak. Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang. Tapi, ahh bukanlah. TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk?

Dia menghela nafas panjang.

Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum. Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur. Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini, anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin. Pengabisannya dia kembali kepada suaminya.

Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

“Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga,” sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

“Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis,” masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak- anak. Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

“Abang , Aliyah setuju dengan permintaan Abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu,” Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya. Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran. Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh! hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

“Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?” pelik benar permintaan isterinya. Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan. Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak.

Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

“Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri Abang,” terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau.

“Kak Aliyah yang minta,” masih lembut dia memujuk Qis.

“Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis? Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!” terkejut Asraf Mukmin.

“Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. Abang dah lama hidup dengannya. Abang faham.”

Qistina mengalih pandangannya.

Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Qistina. Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya. Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis kuliah agama. Membaca Al-Quran secara bertaranum itu adalah kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya. Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

Tit tit… sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya.

“Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik utk Abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama Abang.”

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

Kepada: Asraf Mukmin, Suami yang tersayang…

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna coklat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu. Abang yang dikasihi, genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina. Terima kasih kerana Abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.

1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju- bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tak sanggup Abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa Abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi Abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan Abang…

2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tahu selera Abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera Abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, Abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. Kesian nanti, tak makan la pula anak-anak kita. Aliyah sayangkan Abang…

3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat Abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak Abang untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung…hmmm.. Aliyah sayangkan Abang…

Abang yang disayangi, cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. Abg lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, Abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan Abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

Abang yang dicintai, di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak. Jika munajat Abang di Masjid Putra mengiayakan tindakan Abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina. Oh ya, sebelum terlupa, Qistina telah berada di Sawarak. Menunggu Abang… Aliyah sayangkan Abg…

Tetapi jika Abg merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri Abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah… Aliyah sayangkan Abang…

Tetapi, jika Abg merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk Abangg.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran Abang, roti canai…air tangan Aliyah.

Salam sayang,
Aliyah Najihah binti Mohd Hazery.

Tangannya pantas membuka pintu biliknya. Di situ berdiri Aliyah Najihah bersama-sama hidangan sarapan pagi kegemarannya. Dia tersenyum!

Benar, tiada isteri sehebat Aliyah isterinya!

~ Hasil nukilan, Nur Fitrah ~



sekali lagi aku menangis malam ni..lagi satu bile aku bace blog cik nurul...

hmmmmm.....klu di fikirkan, masih ade ke wanita seperti ni?? tak mustahil cume ssh utk menjumpainye.. mmg tak dinafikan yg aku mahukan seorg isteri mcm tu wlpn aku xbrape baek..hi3..tp cube la tnye mat rempit sekali pn, dorg akan jawab yg dorg ingin kan isteri seperti tu.. ya Allah..betapa indah nye keluarga klu ade isteri seperti tu.. "isteri yg baek adalah utk suami yg baek"
mksd nye di sini, aku kne mengubah cara hidup aku mulai sekarang..
hahahha...ni bukan nye aku da sangap nk kawen, tp jodoh tu kekuasaan Allah..xsiapa yg tau.. mane tau esok tbe2 aku kawen ke..

Wallahualam.........
para wanita.... amik pengajaran drpd cerita tu...

Saturday, March 20, 2010

kenape ngan aku ni weyh???

semenjak aku dok umah xde keje ni, aku jd makin sensitif la plak..
org ckp sket je , trus jd terase.. haishhh... tgk sket je terase..
ape nk jd ngan aku ni..xbuat pape pn terase..hahahaha.. da mule jd bengong
sbb bosan gile kat umah ni kot.. nk g jalan2, member xde.. ade yg mengajak tp yg pegi sume pmpuan.. segan plak aku nti.. haishhh..

dok umah plak pressure. asyik kne suroh wat keje.. klu wat keje je ok la..ni x.. dpt upah beb.. kne leter.. huhhhhh...ntah la...


dis is so like me.....

sahabat.......






bile kite bercakap pasal hati ni, bnyk benda yg boleh dikaitkan..
mcm dalam berkawan, hati memainkan peranan penting. dan hati ni plak senang terluka atau dlm bahase biase kite cakap sbg terase. laen org laen sensitif nya hati tu..
kadang2 kite ckp sket pn da terase. ade org plak, ckp ape pn langsung xterasa..
tp hati ni la yg kite kene jaga. silap haribulan, boleh putus kawan wlpn hnya dgn sedikit perselisihan.

ni ade cerita sket pasal kawan. dye ni ske kat sorg perempuan ni. baek, alim, pandy, cantik.. mmg aset la kan. sape yg xnk perempuan mcm tu kan. hahaha. aku? aku xtau la cne..xkn nk citer gak kot kat sni.. segan la saye.. kawan aku ni mmg da ushar lame da si dia tu. semenjak zaman skola lagi tp xbrani nak tegur. cne nak tegur klu ternampak kelibat pn da lari menyorok.. hahaha.. ape ke mangkok sgt kawan aku ni. tp xley salah kan dye jugak. da dye segan, nk wat cne kan. dekat2 last form 5 bru la kawan aku ni berani nak tegur setelah sekian lame kumpul semangat. tu pn secara x sengaja rase nye. dye tersilap anta sms rase nye. nk anta kat org laen tp tersilap anta kt si dia yg dye ushar dari dlu lagi tu. dan start kat situ la dorg mule jd kawan (wlpn juz sekadar sms je)..

bile da lame kawan tu, hati mula transform kan daripada kawan kepada mende laen. biase la tu budak skola. yg kelakar nye, dua2 pemalu. tp bgus jugak. so xde la dorg nak dating ke ape kan.. lagipn masing2 ade jawatan yg agak besar.. masing2 jd tumpuan dlm skola. buaat silap sket je, trus jd bahan bualan. smpy satu ketika, kawan aku ni terlibat ngan satu kes kat skola.. kes tu agak besar la sbb melibat kan golongan atasan.. trus jd legend kawan aku tu. hahahaha

zaman skola da berlalu.. kawan aku ni lepak umah je lepas spm. si dia ni plak golongan pandai, so dye dpt trus sambung blaja. kawan aku ni plak mule rase rendah diri. tp si dia ckp xpe. status tu xde makne nye pn. yg penting HATI. kawan aku ok je la dan mula tukar mind set dye. yang penting HATI.. so, dorg berhubung mcm biase.

sampai satu ketika, si dia ckp kat kawan aku "Mr.X, ade org nk tekel saye..cne ni??saye da ckp mcm2 kat dye tu..tp dye still xnk mengalah.." kawan aku tnye si dia, "awak ade ckp pape yg berbentuk harapan ke kat dye???" dan jawapan nye BETUL..nk JAGA HATI KAWAN alasan nya.. mule2 kawan aku ni agak tertekan jugak la. sampai ade kali tu, dye menghidap gastrik.. kawan2 dye kat kolej sume da pelik da. badan besar, makan bnyk tp boleh kne gastrik. kawan aku ade tnye doktor yg checked dye tu. doktor tu ckp tekanan perasaan pn boley menyebabkan gastrik... ye ke??


ade lagi cerita nya tp panjang sgt..penat nk tulis.. so aku terus bg konklusi la ye..
kadang2 kata2 yg terkeluar daripada mulut tanpa niat ni boleh menyebab kan sesuatu x diingini berlaku sbb HATI manusia ni ssh utk di duga melainkan ALLAH sahaja. dan aku dgr cite daripada kawan aku tu, si dia skg ni tgh kebingungan.xtau ape nk buat utk selamat kan hubungan dye ngan kawan aku tu(Mr.X) dan nk clearkan balik ngan org try tekel si dia tu dlu agar xterasa HATI n still berkawan..si dia skrg ni tgh dibelenggu rasa bersalah.. adakah si dia yg salah??lelaki itu kah??org ketiga itukah??x siapa yg tahu melain kan mereka bertiga...

adakah mereka akan fikir kan tentang diri mereka sahaja(ego)???atau mereka akan menjaga HATI dan perasaan sahabat???sesungguh nya hanya ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI segala sesuatu..


apa keputusan mereka???
masih lagi mesteri buat masa sekarang ni....


bagaimana dgn aku??ntah la...hahahahaha

Friday, March 19, 2010

tidur.........

tdo...merupakan salah satu keperluan yg terpenting bg manusia..
tdo membantu manusia dlm proses pembentukan ingatan jangka masa lame..
tdo membantu manusia utk dpt rehat bg badan dan jugak otak..
tdo jugak perlu utk melakukan solat sunat tahajjud..

ade bnyk lagi kepentingan tdo ni.. tp malas nk tulis..
xkesa la.. aku skg ni mcm da terbalik da..mlm tu umpama siang dan siang umpama mlm..
siang aku tdo je..mlm nye plak aku berjage.. padahal xde wat pape pn.. siang tu aku bgn utk solat n mkn je.. ape sbb nye ea??

aku dgr2, klu wat cmtu boleh rosak kan kesihatan..hormon dlm badan boleh jd x teratur..berat badan naek..otak jugak boleh jd bengong..
ye ke????

Thursday, March 18, 2010

aku


bile difikirkan balik, aku makin lame makin menjauh dari Allah. solat 5 waktu sehari semalam mmg aku ckup kan selalu. tp ibadah sunat makin lame makin aku tinggal kan. haishhhhh.. Al-Quran. dlu aku baca tiap2 ari. tiap2 lepas solat. sebelum tdo. klu dikira, satu hari satu juzuk aku habis kan. tp sekarang, satu hari sentuh pn blom tentu. yg aku pasti, SYAITAN tgh melompat kegembiraan. "hhahahaha, bertambah lagi mangsa aku daripada cucu ADAM" dgn suara yg menjengkelkan. baru sekarang aku sedar cabaran hidup yg kian mencabar dari hari ke hari. bile tamat je zaman spm, aku rase aku telah bebas. bebas dari belenggu sekolah. bebas dari belenggu jawatan2 yg besar tanggungjawab nye. aku bebas!!

smpy je aku di rumah, solat ku, ibadah sunat ku menjadi satu perkara yg kurang penting. aku lengah2 kan. bile aku dpt offer asasi sains uitm, aku set minda aku utk cube jadi lebih baek drpd aku yg berada di rumah. tp hampeh.. hahahaha.. susah. rekod paling lama aku bertahan satu bulan je. lepas tu, solat lambat balik..mmg memalukan.. aku xkesa malu ngan kawan2 tp aku tersangat la malu kepada ALLAH.. kdg2 aku menangis jugak tp kejap je la insaf nye. lepas tu aku buat balik perangai buruk aku tu.. kat skola dlu, aku slalu kejut org suruh solat subuh kat surau. tp mase aku kat uitm ari tu, nk suro rumate solat pn xboley. betapa berubah nye aku ni.

aku ade osrg kawan yg alim, baek, dan pandai. dpt blaja oversea beb. xyah cite la dpt fly mane kan..hi3. kadang2 aku terfikir, layak ke aku kawan ngan dye ni. aku ni da la kurang pandai,agama juz ade ilmu je. amal plak kurang dan makin berkurang.
kawan aku ni plak cite. IMAN ade turun dan naek nye. tp kite kne la sntiase berusaha utk tetap kan IMAN dan kalau boleh tingkat IMAN tu ke tahap tertinggi.

btol jugak kan.. igt lagi lirik nasyid RAIHAN (iman mutiara)

"iman tak dpt diwarisi dari seorang ayah yg bertaqwa"

berjaya kah aku utk menjadi muslim yg sejati???

Wallahualam................

Wednesday, March 17, 2010

BOSAN!!!!

sejak dok umah ni, mmg xde keje laen da. baring depan laptop, pkai headphone n layan tenet...


nk tgk tv xde citer best. klu ade pn, csi je la. yg paling best, csi : miami. horatio mmg cool beb.


nk g training taekwon do utk tournament open gtf, malas... nk g tournament pn da malas da.


so dok umah je la. dok umah pn ade masalah jugak. wif my sister. xabes2 membebel je. wat keje salah, xbuat keje pn salah. ni yg buat aku xsabar nk balik kampung ni. da kawen pn still garang lagi.. hahahaha.. aku basuh pinggan lepas makan dye marah. lepas tu aku da xbasuh la. tp tu pn dye marah jugak. haishhh... so aku wat conclusion, aku makan time dye xde like tgh malam or time dye tgh keje. dan utk mengelakkan daripada kene marah, aku dok terperap je dlm bilik aku ni. adik aku je la yg selalu kene skg ni. hi3. cian jugak. td aku dan adik aku sembang2 jap. "eh azim, aku da fed up dowh. klu cmni, baek aku balik johor je. lagi best. bley g jalan2. moto pn ade. siap ade 3 lagi tu beb."




bile si akram (adik aku) ckp mcm tu, dgn pantas aku stuju. so esok aku igt nk ajak akak aku kuar jap utk beli tiket. adik aku balik johor dan aku plak balik kelantan. lagipn aku da lame xjmpe nenek kesayangan aku tu. last aku jmpe time akak aku kawen ari tu. sempat la jugak nk sambut besday aku ngan nenek. time aku nk balik kolej, aku tgk nenek aku mcm da nk nangis da. so aku ckp la kat nenek. "nek, nti ade cuti azim balik la ( in slang kelantan la.. hi3)




abes pasal akak aku. lantak dye la. janji dye bahagia bersama suami tercinta. hahaha.


aku balik kelantan ni boley la aku g mrsm kuala krai. jmpe cikgu2 lama, cikgu rosnizam,cikgu wan amineen cikgu roswan n so on.. tp yg paling rindu cikgu maizura merangkap cikgu homeroom dlu.. mmg the best hmrm teacher ever. alang2 tu, boley jmpe budak taekwondo sane skali. aku pn xtau nape aku sayang sgt kat mrsm kuala krai tu. time aku g jd tournament tkwndo semalaysia , mst ade org tnye " nape ko xjaga tgb? ko kan budak tgb dlu?"


dan ade jugak sesetengah pihaak yg mengata dari belakang tp xkesa la.




nk tggu saddam balik pn lmbt lagi. tengku putra saddam bin tengku hussin. my best fren ever. semenjak dari aku lower form lg n smpy la skg ni. biase nye klu aku balik kelantan, aku akan lepak kat umah mamat tu dlm seminggu jugak la.. mmg xpenah bosan lepak ngan si saddam ni. so aku tggu je la saddam balik 14 april ni..




ni la saddam..hi3..poyo kan

DUNIA

perasaan atau dlm bahase omputih nye feeling.. ni mmg satu benda yg konpem ade dlm diri kite as a normal human.
benci
suke
sayang
sakit
dan bnyk lagi.......
tiap satu punya penjelasan yg panjang dan terbahagi kpd bnyk bahagian sampai kadang2 kite sndri pn x dpt nk jelas kan cmne kerana pemikiran manusia sgt terbatas. Hanya ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI yg tahu.
back to the topic.. sayang.. i think sume org tau ape mksd nye kan.. he3.
like i said. tiap jenis perasaan tu ade bnyk mksd nye.. mcm "sayang" ni.. ade tafsiran nye yg tersndiri. namun kite kne letak kan rase sayang tu dengan btol.
  • sayang kpd PENCIPTA kita iaitu Allah
  • sayang kpd Rasulullah
  • sayang kpd ibu yg melahir kan kita ke dunia ni
  • ayah yg telah menjaga kita
  • ahli keluarga dan kerabat

tu yg saye igt je la. tp if ade salah info, tlg btol kan ye. biase la, da lame x revise pasal mende2 cni ni.

tp kadang2 saye pelik ngan manusia skg ni. makin lame makin pelik. makin melampaui batas. contoh la kan. kes buang bayi yg makin menjadi jadi skg ni. knape mende ni boleh berlaku??? daripada laporan, majoriti kes tersebut berlaku adalah kerana para penzina yg melakukan hubungan seks di luar nikah sehingga berjaya menghasil kan anak di luar nikah. sekalung tahniah buat mereka. para gadis sunti yg tidak lagi sunti dgn malu nya membawa perut nya sarat lagi boyot sambil menutup muka. tau pn malu tp mase berzina xmalu pulak tunjuk semua anggota badan kt lelaki bukan suami.. dunia2.

da ckup 9 bulan. (kdg2 xsmpy 9 bulan pn. ade yg lbey, ade yg kurg). bayi yg sekian lame berada di dlm rahim akhir nya akan menikmati keindahan dunia ini. alhamdulillah. tp jangkaan bayi itu meleset. "ku sangka kan ku lahir di hospital atau rumah. ku sangka kan aku akan melihat cahaya yg terang. tp malang nya nasib ku. tidak ku minta lahir sbg anak luar nikah. aku hanya mangsa keadaan. namun begitu jgn la lahir kan aku di dlm tandas dan tgl kan ku di dalam LUBANG TANDAS ni wahai ibu ku."

tu kes buang bayi dlm tandas. ade lagi yg laen. tp malas nk cite. bnyk sgt. tp nk tekan kan kat sni. pada pndpt saye, mende cni berlaku bile manusia xmetakkan rasa sayang tu pada tempat btol. mereka lebih menyayangi DUNIA dan NAFSU serta SYAITAN yg tidak pernah berhenti menghasut kita anak cucu ADAM...

ampun maaf jika ade info yg salah...

Tuesday, March 16, 2010

JIM, NK PINJAM BB JAP BLEY????


ade org cakap kawan ni ade bnyk jenis. yg bnyk kite dgr "kawan tika gembira" n "kawan tika sedih". 2 jenis kwn ni bukan nye org yg same tp org yg berlainan. "kawan tika gembira" ni la yg plg ramai aku jmpe stkt ni. contoh nye la. time tu 1st day aku beli broadband. aku pnye la xcited. ye la kan. da bley layan tenet sndiri kan. kt kolej aku dlu bukan nye ade wifi pn. hahahaha.

time tu, Allah je yg tau betape ramai nye yg tibe2 jd baek ngan aku ni smpy aku pn pelik. tp baek nye bersebab. time aku off laptop, dtg la sorg makhluk ciptaan Allah Yang Maha Esa ke meja aku. "jim, nk pinjam bb jap bley?" ntah dari mane ntah mamat tu dtg. aku pn xbape kenal tp sbb dye dtg dari jauh, aku bg je la. xkn xnk bg. kang kate aku kedekut plak. imej kne jaga beb.

lepas tu bukan maen kamceng dye ngan aku. xley nampak aku off laptop jap je, trus mamat tu kate "jim, nk pinjam bb jap bley".....



xlame lpas tu, aku tgh sengkek. mmg sengkek abes. duit yg ade kat tgn nk wat mkn pn xcukup..

nk jd kan cite, time tu jugak la tenet aku kne potong. hahaha. pastu mamat tu dtg lagi."jim, nk pinjam bb jap bley?" aku ckp la " amik la". dye amik n tgk2 xley gune n dye bg aku balik bb tu.

aku cakap la aku xbayar bill lagi sbb duit xde. lepas tu batang idong pn xnmpk lagi da kat bilik aku tu. which means nmpk sgt la mamat tu juz nmpk bb aku je.
xkesa pn. hahaha

kat uitm shah alam (u.s.a) aku ade la 2 kawan kamceng.
name dorg apis n peja. kitorg ni mmg berkepit je la nk g mane2 pn xcept tempat tertentu je la kan..paham2 la ea. nk g kelas mst 3 org. balik kelas pn 3 org. nk g makan pn 3 org. lap partner pn kitorg skali ni jugak. tp nk cite la kan, dorg la kawan yg sanggp kongsi pape pn ngan aku kat kolej ni. bile aku xde duit, dorg la yg tlg aku. bile aku xphm dlm stdy, dorg la yg tlg aku
Syukur Alhamdulillah Allah ketemukan aku ngan dorg. hidup aku kat uitm xde la merana sgt.
bukan dorg je. aku ade jugak kawan baek aku yg laen. dorg ade kat unikl mimet, kat uiam pj, inti kolej n9, IB banting.....dorg dlu mmg slalu bersame aku di saat susah dan senang. n smpy skg ni masih keep in touch. mmg btol la org ckp. ikatan ukhwah kerana Allah dan berlandas kan Agama insyaAllah akan kekal selamanya berbanding dgn ikatan persahabatan palsu yg mengharap kan habuan materialistik semata mata......
WALLAHUALAM

serting.......





















my first writting.....fuhhhh.......cuak jugak la...hi3..






ok..28 Feb 2010...aku g serting with my very good friend, Sholin a.k.a Faris Nafi.


nk g sane tu pn agak susah sbb xde kete.biase la student kan. tp di sebab kan syg kat skola lame pnye pasal, kitorg sanggup sewa kereta utk g serting tu. sampai je kat serting, trus jmpe ngan budak mrsm jeli. sembang2, makan2 n so on. petang tu plak bru budak mrsm kuala krai smpai. ape lagi, aku trus suro dorg start training wlpn baru smpai. hahahahaha. kejam kan. tp xley nak salah kan aku jugak. sape suro dorg xtraining kat maktb dlu. dari petang sampai la ke tgh malam aku pakse dorg training. aku pn da lame tggl taekwon Do ni. satu tahun jugak la tggal. tp langsung xberkarat ea. still power.




2nd day. 1 may.


ari ni stat pertandingan patern@demo


igt kan bley dpt medal tp hampeh. terlebih bajet la plak. hahaha


ref da la berat sebelah. tp nk wat cne kan. adat bertanding. ade menang ade kalah. terima je la kan. dlm kontinjen kelantan, satu mktb je yg dpt medal utk pattern tu ; mrsm jeli. tp dorg mmg power pn.




2 may smpy 3 may tu sume sparring. nak tulis pn xlarat. bnyk sgt cite nye. tp aku juz nk btau yg taekwondo mrsm semalaysia taun ni mmg xbest. rules makin lame makin mengarut. zaman aku join mende ni dlu mmg heaven je. da la menang bnyk medals. hahahaha. ujub gile aku ni.


xkesa la. tp semenjak aku jd coach ni, bnyk pengalaman yg aku dpt. kawan pn ramai. anak buah apatah lagi kan. aku n sholin kat sane mmg jadi org hot la. ramai gile yg kenal. tp cikgu2 xbape kenal la. ade ke dorg ckp yg kitorg ni students skola?? xptt btol. bia je la.




3 may malam..


aku da nk balik da ngan abg awie merangkap coach tkwndo aku@master aku.


mlm tu agak sedey sbb terpakse berpisah ngan anak2 buah aku sume.


nk bg adiah, aku xde duit, so amik gambar je la. hi3. tp dorg ade bg aku adiah. wlpn its juz a keychain, penuh makne tu.