Saturday, November 27, 2010

amanah... kegembiraan atau krisis???


after a long time...
baru 2 bulan kat sini tapi keadaan da menjadi semakin runcing..
betul ke?

ok..tapi sebelum tu aku nak bercakap mengenai amanah..
amanah.. ape yang korang paham mengenai amanah?
amanah....hurmmmm...ape yang aku tau pasal mende ni..
yg aku pasti, tiada perkara yang paling berat melainkan amanah..
contoh?

sangat senang..
korang pn mesti tau kan..
salah satu yang aku sangat titik berat kan..
iaitu amanah daripada Allah...
aku amik satu contoh amanah daripada Allah..
SOLAT!!!!
bg korang, solat tu mungkin juz sekadar amik wuduk dan mengerjakan beberapa pergerakan dan di akhiri dengan salam..
hanya semudah itu saja kah???

tahukah anda disebalik solat itu, terdapat banyak perkara yang dititikberatkan..
salah satu daripadanya ialah kesucian diri dan tubuh badan..
tidak cukup dengan hanya mandi dan berwuduk..
pertama sekali..anda perlu memastikan diri anda bebas daripada hadas besar..
bagaimana cara nya?
senang sekali..
mandi wajib..tapi anda perlu memastikan air diratakan di seluruh badan ( celah kuku, rambut,telinga, dan semua tempat yang tersembunyi )..apabila air diratakan di seluruh badan, barulah mandi itu dikira sempurna..kita terus kan dengan wuduk..
wuduk perlu diambil secara tertib...tertib nya??cari lah di surah Al-Maidah...ayat keberapa, anda cari la sendiri yeeeee....klu x, bile lagi nak bace tafsir quran..kan2??

selepas wuduk, kebersihan pakaian dan tempat solat...anda perlu memastikan kebersihan nya sebelum memulakan solat..perkara ni mungkin dilihat sebagai perkara yang kecil dan ringan, tetapi berapa ramai manusia yang dimasukkan ke dalam neraka kerana kebersihan terabai (kencing berdiri khususnya bagi kaum lelaki)..
anda perlu mengkaji nya dengan mendalam..nak tau, tanye la nanti ye..hehehe

kalau nak ditulis semua nya, amatlah banyak..penat aku nak tulis..bukan xnak kongsi, tapi kalian berfikir dan menajamkan minda..kite jangan la menjadi orang yang manja..hanya menunggu untuk disuap dan malas mencari..MALAS untuk melakukan kebaikan adalah daripada syaitan yang dilaknat...jika anda malas, maksud nye anda berjaya dihasut oleh syaitan..
---------------------------------------------------

tu baru satu amanah...
banyak lagi amanah yang kita perlu laksanakan..
amanah ibu bapa, keluar,kerabat,sahabat dan ramai lagi...
dan amanah ini lah yang akan disoalkan di Padang Mahsyar nti..
aku mengharap agar "Hisab" aku nti akan dipermudahkan..aku tak mahu untuk didakwa dan mendakwa sesiapa terutama nya kaum kerabat aku sendiri...

seperkara lagi..aku xkesa aku digelar sebagai "GILA KUASA" gila pangkat..
benda ni bukan nya dipinta tapi diberikan kepercayaan..
yang penting, aku akan cuba yang terbaik untuk tunai kan amanah yg telah diberikan secara ehsan dan terbaik sebab aku tak mahu disoal mengenai amanah yang aku pikul ni..

hati manusia mmg susah untuk dipuas kan...sebab itu la wujud nya pepatah melayu "DIBERIKAN BETIS, HENDAKKAN PAHA"..
sudah menjadi fitrah manusia yang xpernah puas dengan apa yang ada..
oleh itu, cubalah untuk menjadi hamba yang bersyukur..
sedang kan Rasulullah yang sedia maksum slalu mengerjakan solat di waktu malam sehingga bengkak dahi dan kaki nya..

jadi, apa salah nya kita cuba untuk menjadi hamba yang bersyukur???
sedang kan untuk menjadi seorang hamba yang bersyukur itu adalah sangat senang sekali..gerakkan lah iman dan minda anda untuk bersyukur...

Sunday, November 14, 2010

sudah sudah la wahai fauzul adziim razali....

salam...da agak lame blog ni bersawang..he3..biase la..ade mende lain yang lagi penting yang perlu diurus kan..sebelum masuk ke topik utama, eloklah kalau aku mula kan dengan sedikit pengisian rohani..(bajet baik je kan.hahaha)

kite pn tau kan yang geng syaitan,iblis yang dilaknat telah bersumpah kepada Allah bahawa mereka akan menyesatkan "anak2 Adam"..siapa kah "anak2 Adam" yang dimaksud kan?
sudah tentu mereka itu adalah kite..

dan bagaimana pula cara nya???
di dalam Al-Quran ada menyatakan bahawa syaitan adalah musuh kita yang nyata..
setakat mana kah "kenyataan" itu?
sebagaimana yg kita tahu, syaitan ini tidak mampu memudaratkan manusia kecuali dengan hasutan@bisikannye itu..dibantu pula oleh nafsu dan "manusia"..
hal ini menyebabkan "bisikan" syaitan laknat ini bertambah kuat..
pada peringkat pertama, mereka akan menghasut manusia supaya meninggalkan perkara yang wajib dilakukan..contoh nya seperti solat 5 waktu sehari semalam..mereka membisikkan perasaan malas untuk melakukan solat..
jika hasutan itu gagal, mereka akan membisikkan perasaan malas untuk beramal jariah (sedekah dan sebagai nya)..
jika bisikan itu gagal juga, mereka akan mengkucar kacir kan kita punya pengurusan diri..maksud nye????
haaaa...ni la yang slalu kite lihat..manusia menjadi tidak tahu untuk menguruskan masa dan kepentingan sesuatu perkara itu dengan betul..urusan kerja menjadi tidak teratur...dan banyak lagi kesan2 nya..

biase nye kita tidak menyedari perkara ini..kenapa?
sebab kita lebih melihat perkara yang besar..perkara yang kecil tidak diambil peduli..sebagai umat islam, kita perlu menitikberatkan semua perkara tidak kira kecil atau besau sebab semua itu boleh menjadi asbab untuk berlaku nya perkara yang lebih besau dan tidak disangka kan akan berlaku...contoh??
itu kamu semua perlu fikir sendiri la ea...x larat den nak tulis...

konklusi nya, jelas la bahawa "MALAS" itu adalah musuh kita yang nyata..kerana MALAS itu datang nya daripada syaitan yang dilaknat...renung2 kan la yeee...

-------------------------------------------------------------------

aku da lupa ape yang aku nak tulis sebenar nye..ummmm....
tapi aku ingat la sket2 point yang aku nak sampai kan tu..
aku da malas nak berurusan dengan orang yang tak menghargai aku..
aku dianggap sebagai "talian NUR"...hahhahaha..semua perkara diadu kan kat aku ni..
tapi.......di saat aku da xnak fikir pasal pmpuan, banyak pulak dugaan yang mendatang..hurmmm....memang betul la ape yang tertulis dalam Al-Quran..setiap manusia yang berjihad tidak akan terlepas dari diuji..dan ujian itu plak dalam pelbagai cara dan cabang..

ntah la...malas la aku nak pk...wat sakit jiwa je..bukan orang nak kat aku pn..klu aku kontek pn, ade orang kene marah nnti...hahhaa

khalas.....

Friday, November 5, 2010

kepada siapakah kita perlu bersedih??

setiap yang hidup pasti akan merasakan kematian...
betul ke statement tu?dari mane aku dapat ni..
korang pasti da tau...
aku dapat ni daripada Quran..
kita semua pasti akan mati@menghadapi maut atau ape yg korang paham mengenai maut..
yang membeza kan adalah cara,waktu,tempat dan etc kite mati...

aku ade satu persoalan utk para rakan@sahabat...
adakah kita perlu berasa sedih atas pemergian seseorang?
bagi aku PATUT!

tetapi kesedihan tu aku tujukan kepada diri aku sendiri...
kenapa?
kerana aku kasihankan diri aku yg masih dalam kelalaian dengan godaan dunia..
masih lagi lena dalam dunia..
lalai dengan perintah Allah..

sedih....

kasihan....


tapi xkan kite nk terus kan bersedih tanpa berbuat apa-apa?
henti kan bersedih dan letak kan diri kita kepada jalan Nya...
betul kan diri ...
bagaimana cara nya?






EXPLORE IT BY YOURSELVES....
YOU KNOW YOURSELVES BETTER....

.....................................
xley nak tulis panjang..internet ni pn pinjam Muadz pnye..(aku menumpang kt umah de ujung mggu ni...alang2 tu jalan2 sket..)..

Friday, October 29, 2010

seeking for Ipod Touch 4th generation...hahahaha




aku tgh sangap ipod...
duit gaji pn tgh ade lagi nih...
arghhhhhh

Monday, October 25, 2010

lagi dan lagi...

lagi dan lagi tanggungjawab yg aku kene pikul...
bukan dipinta tapi diberi...

sampai je kat sini, aku da kne jadi exco kebajikan..
tugas yg utama aku xtau lagi.
tapi tugas slalu aku buat ialah ....
jeng-jeng.....
aku kne jadi musyrif...
nk tau ape?? kne cari sendiri...muahahaha
malam ni , bermula la kerja aku utk menjaga kebajikan pelajar..
hurmmm...
aku terima je la...
Allah da jaga kebajikan aku..
ape salah nye aku tolong orang plak kan...
xrugi pn..
---------------------------------------

ok..skg ni pasal isu terkini..
aku nak mintak tolong para sahabat utk mendoa kan kesejahteraan kawan kite sorang ni..name dye SHAZWAN..aku ngan dye xde la baik sgt..tapi slalu jugak la sembang2 hati ke hati..certain people je yg tau ape yg kitorg bualkan..
liver n kidneys...mulfuntion...in ICU..hurmmm....mmg kritikal...
tapi siapa tau kot2 itu la cara Allah utk menghapus kan dosa2 dye yang lalu..
sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui segala yg berlaku..same2 la kita doa kan..
doa seorang rakan terhadap rakan nya yg lain ( tanpa diketahui oleh nya) adalah salah satu doa musjatab..insyaAllah...

p/s : aku jeles bile tgk org begitu amik berat pasal seseorang...
mybe aku ni juz watak kecik...hahhaa...bukan ape..sbb ade orang cakap kat aku camni.."klu ko yg masuk ICU tu aku xkesa sangat..tapi ni kude (shazwan)."
perghhhh...memang pedih sangat2 tapi nak cne kan...
agak2 klu aku masuk spital, ade orang yg kesa ke???
hahahaha...xde kot...


.......
pastu kan, aku nak mintak tolong para sahabat utk mendoa kan kawan kite ( SHAZWAN)..
skg ni dye kat dlm ICU...

am i stupid??

what do u think 'bout me??
am i a very stupid guy??
or a lil studid??
or maybe intermediate?

hurmmmm......
hoping...
coping...
gasping...
achieving...
getting..
trying..
whats more??


hahaha...
n FYI, u need to add "for sumthing that i maybe cant get" in front of every words whichh i put "ing" behind...hahaha

what to say??



lately, so much thing that happened..
aku pn xtau nak explain mcam mane..
from egypt to malaysia, mmg da banyak sangat yang berlaku..


frankly speaking, aku memang x igt umah langsung..xde sikit pn rase nk balik umah..
tapi rindu kat nenek aku ade la...
wlpn cmtu, aku xpernah lupe doa kan kesejahteraan keluarga aku..
tanpa dorang sume, sape la aku kan..
kat egypt ni, aku ade masalah dgn seseorang ni..
same jugak ngan housemates aku yg lain..da xtahan sangat da..sampai yg da nak naik tangan n kaki..tapi alhamdulillah kitorg masih bley sabar lagi..
sabar itu separuh dari iman..dan sesungguh nya yang paling mulia di sisi Allah adalah hamba Nya yang paling beriman..( nak tahu lebih lanjut, tadabbur la surah al-Hujurat...)

pasal study...
hurmmm....how to say it...
so far so gud la..
wlpn kadang2 susah nak tangkap ape yg lecturers cakap kan ( biase la bile lidah arab cakap omputih..), at least aku bley paham.. but 4 sure, abes kelas, aku terus wat revision la..takut lupe ape yang aku paham time kat dalam kelas tu..i have to work hard..medicine is not a "joking" field... mende ni melibat kan nyawa manusia..bukan nak poyo.. tapi ye la..juz want you guys to understand..tapi ape aku kesa kalu korang xpaham...hahahhaa....

hari ni. aku masuk lab tengok mayat,pegang paru-paru,jantung n so on..kat sini aku nak nyata kan sedikit kekaguman aku terhadap kekuasaan Allah..pencipataan manusia ni mmg kompleks dan complicated..begitu banyak veins,arteries,nerves n so on sehingga mengambil begitu banyak masa manusia utk mangkaji tetapi Allah dengan senang sahaja mencipta kita..kekurangan satu bahagian akan menyebabkan kepincangan dalam sistem dalam badan manusia..jadi hargai lah kurniaan Allah..konklusi nya, jadi la hamba yang bersyukur..

lagi satu aku nak berkongsi...
mulut adalah salah satu kurniaan Allah kepada kite..
tapi adakah kite menjaga nya dengan betul??
tahukan anda bahawa daripada mulut sahaja boleh berlaku nya bermacam-macam perkara??
selepas men-tadabbur surah Al-Hujurat...sesungguh nya mulut itu adalah satu senjata yang bahaya..kenapa??untuk maklumat lanjut, baca lah tafsir surah tersebut dan kait kan dengan kehidupan harian kalian...

haaa....lagi satu...
ade satu hadis Nabi ni...aku lupe ayat penuh nye ape..
1-diam itu lebih baik daripada berkata-kata...
2-diam dan berkata-kata mengenai kebaikan adalah sama baik dari segi kebaikan nya..

maksud nye kat sini, diam itu lebih baik daripada kite mengata atau bercakap tentang perkara yang x de faedah..tetapi jgn la diam bile melihat maksiat di depan mate..
diam dan bercakap mengenai kebaikan itu adalah same bgus..maksud nye??
fikir kan la sendiri...hehehe...aktif kan minda anda utk berfikir...

lastly, sorry...agak bnyk aku melalut..sbb aku xtau ape nak cakap..

Friday, October 22, 2010

hurmmm....


long time no see...
da lame x update..
ade banyak gile benda yang nak di cerita kan tapi tangan ni pulak yang malas nak menulis...
ok la...
1st of all..
yang paling aku nampak, geng ustaz al azhar ni mostly mmg baik abes...
aku pn xtau cne nak describe tp mmg jarang la jumpa orang yg macam tu..
xde la nak cakap orang lain "jahat"..sume baik je..
pastu rumah aku ni menjadi tempat persinggahan dorang utk buat kelas-kelas agama..
memang bgus..tapi alang2 dorang da dtg umah tu, xkn la xnk isi perut dorang kot..
haishhhh...xtau nak tulis ape..

haaaaa......one thing..
no more..
no need...
sbb ade orang dilarang utk kontek aku ni..
x tau la ape sebab nye kan..
memang tipu la klu aku cakap x kesah..
hahaha...
tapi nak wat macam mane...
bile diri da jauh..
biar je la..
tapi kot ye pn, jangan la sampai "tipu" orang tu..
memang la "dye" xtau.. tapi klu dye tau, memang sakit hati akan terjadi..
wlpn aku terase sakit jugak, biar je la..
kan kan?
hi3..

di sebalik kepayahan,di situ la kekuatan..
sesungguh nya setiap hamba Allah tidak akan terlepas daripada ujian..

Wednesday, October 6, 2010

dunia baru...

alghamdulillah...da selamat sampai kat dunia atau tempat baru...
dan alhamdulillah lagi tempat ni mmg best...
walaupun indah kabau dari rupe, tapi secara batiniah nye tempat ni mmg sangat2 best...
jauh dari sekulariti....

ok..pandangan pertama aku terhadap tempat ni...
"bapak ah...kotor gile!!!!sampah buang merate2...shit....!"
tu la die...hi3..
memang aku xtipu...tempat nye kotor...kecil....
ade lagi..bawak kete, perghhh...memang macam xde rules langsung la wa cakap lu...
jalan one way pun dorg bantai reverse macam jalan tu dorg yg pnye...
hon plak xpernah berenti...
hahahhaa....tapi tu la...tempat ni sebenar nye best...

nak tau ape yang best?????
tunggu la post akan datang,,,

Sunday, September 26, 2010

so far away .........

plans of our futures hold,foolish lies growing old......
hurmmmmm...
it seems we're so invicible..but the truth is so cold...
a final song..a last request..
and a final chapter laid to rest..
now and then i try to find a place in my mind..
a place where you can stay...
you can stay away forever from me....

Wednesday, September 22, 2010

hari semalam @ UiTM Shah Alam a.k.a USA

tak sangka plak aku memang best lepak2 ngan member lame kat uitm...
aku ingatkan kalau aku gi sana, dorang layan aku biase2 je..tp memang terbaik ah..
to Muaz,Fakhrul,Hafiz beta,Nuar,Paan, korang memang best walaupun korang pau duit aku semalam...hahahhaha...tp yang xbest Rezza plak xde..alahaih...bile la dpt jmpe kan...
xkesa la...satu negeri je kot..lagi 4 tahun insyaAllah jmpe la kot...( tu pn kalau aku balik malaysia la)...


walaupun aku rase macam tak dipedulikan (oleh certain orang) tp aku xkesa..hahahha...member2 kan ade..tapi memang aku xsangke..walaupun hanya berbekalkan masa yang xsampai setahun kitorg kat asasi, kitorg mmg kamceng macam da lame gile kawan..myb it was about the quality time that we had together rite.. rase nak nangis pn ade jugak..siap peluk2 lagi malam td before balik umah... haishh.....


tapi yang xtahan tu, smlm tu dorg da siap cite pasal kawen tu..hahaha...siot betul..
dan macam biase , dorg akan suro aku bawak balik awek arab ke malaysia... insyaAllah x la kot...

Monday, September 20, 2010

no MORE!!!!!!

im sick of being stupid..
its enough...hahaha...
aku da malas...bia la korg nk ckp ape pn...
daripada aku jadi "stupid" membuat mende yg xpasti lagi,
baik aku turn over..xkesa la baik ke,jahat ke,liar ke x..heh..
its better than being nice but no one is gonna appreciate it, rite??
lantak la...bile orang da benci, mesti la dye akan jauh kan diri kan..
tapi aku xkesa..
yang penting aku ensem...(ayat abang aku)

Monday, September 13, 2010

alamak...jeles nye aku tgk dye "revert" to Islam...

hari ni, Isnin,13 september...
aku terkejut,jeles,dan menangis sbb aku tgk kawan lame aku yang dlu nye menganut agama Buddha kini akhirnya da kembali kepada Islam...
aku xtahu kenape aku tibe nangis tadi...adakah itu satu perasaan terharu??
atau jeles??atau sejenis perasaan sedih??

atau mungkin kesemuanya???
aku rase YA!!!!
kenapa??
sebab skg ni aku tgk kita sebagai umat islam (I mean yg sedia islam)bukan nye ingin mendekati islam tetapi semakin menjauhi...pelik kan?
sedangkan yg bukan islam mempunyai semangat dan keiinginanuntuk mendalami kebenaran islam...

adakah kita patut bersedih atau bergembira yang kita dilahirkan dlam keluarga yang sedia islam...tu terpulanglah bagaimana kite "berperanan" di dunia ciptaan Allah ini...

Wednesday, September 8, 2010

updating the post "Lelaki"

adakah lelaki suka menipu???
spesifik sket..adakah lelaki ensem ni suka menipu??
adakah lelaki yang ensem je suka menipu??





Banyak persoalan yang boleh ditimbulkan daripada satu perkataan iaitu "Lelaki"
tapi itu lah hakikat nya...setelah beberapa survey dilakukan, nyata 90% wanita mengatakan bahawa mereka bersetuju dengan "lelaki adalah penipu tak kira ensem ataupun tidak". hal tersebut adalah daripada pengalaman mereka sendiri yang ditipu oleh lelaki dalam erti kata lain "habis madu sepah dibuang". mengikut maklumat yang aku dapat, kebanyakan lelaki akan menggunakan kelebihan muka nya yang kacak,ayat-ayat romantis dan mengambil berat terhadap wanita di luar sana yang ingin didampingi atau dimiliki nya..
selepas bosan,wanita tersebut akan ditinggalkan...namun pendapat ini disangkal keras oleh segolongan lelaki...mereka berpendapat mereka adalah pencinta yang setia..heh!pada pendapat aku pula, lelaki sedemikian memang wujud tapi dalam lingkungan 3 peratus sahaja daripada perhubungan lelaki dan wanita di dunia ini..jika tidak, masakan berlakunya begitu banyak kes penceraian..penceraian adalah alasan untuk mencari pasangan baru..tp itu hanya pendapat aku sahaja memandangkan terdapat terlampau banyak kes penceraian dalam kalangan artis..namun,tidak lame bercerai, sudah mendapat pasangan yang baru....hahahhahahahahhaa....


Dan ini adalah pengalaman dari kawan aku sendiri...dia menceritakan betapa senangnya dia mendapatkan "bekalan" wanita..hanya berbekalkan beberapa ayat dan beberapa kali berjumpa,wanita tersebut akan "menyerah diri" tanpa banyak soal..
berbalik kepada soalan aku pada awal post tadi..adakah lelaki ensem je yang suka menipu wanita??jawapan nye ialah TIDAk..kerana kawan aku tu memang tak ensem langsung!!!tapi bekalan wanita nya tidak pernah putus..dan dalam satu masa, dia mengadakan hubungan dengan 3 atau 4 wanita sekali gus..


Samada ada lelaki hensem ataupun perempuan cantik penipu, aku rasakan tiada beza antara keduanya, mungkin perempuan dikatakan penipu dengan hanya bertujuan untuk mengikis harta teman lelakinya, bagi lelaki pula dikatakn penipu apabila hanya suka mengambil kesempatan diatas kelemahan seorang wanita untuk kepentingan dan keseronokan diri semata-mata, lebih diketahui umum bahawa apabila perempuan jatuh cinta dan terlalu cinta akan kekasihnya, segalanya mereka sanggup lakukan termasuk menyerahkan mahkota paling berharga kepada kekasihnya,, dan keuntungan lelaki yang dapat...kerugian, maruah tercemar akan terpalit dalam sejarah hitam gadis tersebut.. setelah ditingglkan teman lelaki, tiada apa yang dapat diubah, hanya kelukaan dan penyeselan menyelubungi diri akibat kebodohan diri menyerahkan segalanya pada insan yang berhati binatang..

Dari pengamatan aku, dan kes-kes yang telah aku kaji, lelaki akan menipu dengan cara yang begitu licik sekali, ada yang meragut kegadisan , ada yang mengikis wang dan juga ada yang mengunakan wanita ini sebagai alat dagangan mereka, lebih kurang mengikis wang jugala.. setelah mereka puas dengan kegembiraan dengan wanita tersebut, mereka akan mencari habuan baru,, mereka terlalu ego , taksub , berlagak dengan memikirkan bahawa mereka mudah untuk mendapat teman wanita.. sering bertukar teman wanita.. dan mereka boleh dilabelkan sebagai lelaki "playboy"...
cerita mengenai mengenai lelaki "playboy " pula banyak diterbitkan dalam novel, majalah dan juga diadaptasikan dalam filem dan juga drama.. memang banyak kisah-kisah lelaki jenis ini.. begitu juga dengan kisah wanita " playgirl".. tiada beza antara keduanya..

Secara ringkasnya golongan ini(lelaki dan wanita...dalam kes ni,lelaki la)hanya mengejar keseronokan semata-mata..tapi jika difikirkan, adakah seronok untuk melihat orang lain menjadi mangsa penipuan mereka???golongan seperti ini lah yang meningkatkan statistik kadar kes pembuangan bayi..kalau buang je takpe,tapi bagi bayi yang digugurkan,bagaimana pula??mereka juga mempunyai hak untuk hidup..akan tetapi, aku tidak kasihankan bayi-bayi tersebut, sebaliknya aku iri hati..kenapa??kerana mereaka telah mendapat tempat di syurga Allah...Namun aku kasihankan kepada "Pembuang Bayi" tersebut...kenapa??fikir-fikir kan lah...


Pengajaran kepada wanita diluar sana...janganlah kamu terlalu mempercayai sepenuhnya golongan lelaki kecuali suami anda..lelaki hanya tahu berpura-pura dihadapan wanita..tapi janganlah kalian salah faham..bukan 100 peratus lelaki adalah berperangai seperti itu..di dunia ini masih lagi wujud golongan lelaki yang baik, cuma bilangannya tidak diketahui..

Jadi,bagaimana untuk mencari jodoh yang benar-benar baik???mudah...
kita kembali kepada pangkal jalan..kembali kepada "tali" yang telah Rasulullah tinggalkan kepada umatnya iaitu kita,umat akhir zaman..percayalah...Lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik...begitu juga wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik...dalam erti kata lain, jodoh yang baik adalah untuk insan yang baik...jadi, renung-renung kan lah..


Aku nak tambah sikit lagi mengenai jodoh alang-alang dah termasuk dalam bab jodoh ni..sikit je.."jika orang yang kita 'kasihi' itu telah berkahwin dengan orang lain,tak semestinya dia bukan jodoh kita..mungkin belum sampainya masa untuk disatukan...mungkin bukan di dunia..mungkin di syurga sebagai bidadari kita". :)


wallahualam..........Hanya Allah yang Maha Mengetahui...

sambungan 3-Manusia....


sedutan episod lepas : tok Pawang dilempang oleh pontianak...hahaha...amik ko...


Cerita ini kembali berkisar mengenai 3 orang sahabat tersebut..Sholin telah mengambil kotak tersebut yang berada di satu sudut(yang agak terpencil dan tersembunyi) Stesen Monorel Hang Tuah lalu dibawanya kepada sahabatnya Putra dan Zul.


"Eh Zul..ko rasa la kan..ni kotak ape?" soal Putra dengan kehairanan...


Balas Zul, " entah lah..aku pun xpasti..nak kata sampah, tak mungkin sebab rakyat Malaysia semua baik-baik dan berdisiplin..takkan buang sampah merata-rata..kalau ada pun, tu semestinya pendatang negara kita ni..jadi aku rasa ini harta milik sesiapa kot."


Mereka bertiga mengeluh kosong..Namun si Sholin dengan pantas membeliakkan matanya lalu menyatakan buah fikiran yang bernas akan tetapi agak tidak patut dilakukan... "Apa kata kita buka je kotak tu? Mana tahu ada duit kat dalam tu..kan2?Kita juga yang akan dapat untung."

Tanpa berfikir panjang, Sholin terus membuka bungkusan kotak tersebut..


..........................................



"Tok,kito sapa doh kat umoh kawe nih..denga dok bini kawe dok tepik-tepik tuh?"ujar Samad dalam dialek Kelantan pekatnya itu..


"Ko tak payah cakap pun aku boleh dengar..bukan main kuat lagi "menatang" yang kacau bini ko tu..dari jauh aku da rasa aura dia tu..bukan calang-calang ni." tok pawang berkata sambil melangkah masuk ke rumah Samad tanpa dijemput terlebih dahulu...

"Siot nate ore tuo...aku tok de nok ajok lagi yo masok doh umoh aku..ado hok nok keno gode nih...takdok aroh jah mung reti perubat nyakik jenih-jenih gini..kalu dok gak, mung la hok bulih nyakik ore tuo!!!"(hahahaha...panas jugak hati si Samad ni ngan tok pawang tu ye..tapi sume tu dalam hati dye je la..)


"Keluar!!!!!!!ni bukan rumah ko.."

Belum sempat tok pawang mendekati isteri Samad, dia telah dihalau keluar...Tok pawang tidak mempedulikan makian tersebut...

Isteri Samad yang berasal dari Johor nyata mempunyai kekuatan fizikal yang menyamai lelaki apabila tok pawang terpelanting ke dinding akibat ditendang..


"Amik koo..dasar tua kutuk!!!"
..
"Samad, aku kena berkasar sikit ni..boleh tak?setan ni nampaknya nak main-main dengan aku..dia belum kenal siapa aku..aku lah playboy terkenal..muahahahahha."(aku tak nampak apa perkaitannya playboy dengan masalah sekarang ni)


Tok pawang tersebut lantas melakukan upacara(yakni aku sendiri tak tahu nak terangkan macam mana tapi agak jelas menyimpang dari ajaran Islam)..selesai sudah upacara tersebut, tok pawang tiba-tiba menjadi hilang haluan..Nafsu nya menjadi semakin membuak-buak apabila melihat bini Samad yang sudah pengsan dihadapannya itu.."Lauk!!!Lauk!!!"monolog hati pawang..(dasar lelaki jahanam)..Samad yang menyedari keadaan tersebut dengan pantas mengenakan seluar Taekwondo nya untuk memudahkan nya untuk melancarkan tendangan padu pada muka pawang jahanam itu..



"Dush!!!"
"Arghhhhhhh!!!!!Sakit Samad...!!!!!


"ooooo...tau pn sakik...mung nok wak nate apo ko bini aku??????aku suroh mung tolong perubat buke suro mung 'make' yo!!!" Samad berkata terus menendang dan menumbuk pawang tua itu..

Setelah nyawa-nyawa ikan dibelasah oleh Samad,si tua jahanam itu dihantar ke balai polis yang berdekatan..

.....................................................


"Imah,abe katok parok doh ore tuo tuh...brani yo nok ngenak bini hok abe saye skali ni..mujo yo tohok doh sete tu..ore tuo tu kurung sete tu dale kotok kuning nih..loni abe xtahu nok wak gapo.."


"Abang buang je kotak tu..kalau simpan, nanti wat nyemak je kat dalam umah ni.."suara Imah dengan nada yang agak lemah..nyata setan tersebut memberi impak yang agak besar kepadanya.."Tak pe bang,nanti kita pergi buang sama-sama ye.."ujar Imah yang akhirnya menunjukkan senyuman untuk menenangkan hati suami kesayangannya itu..


Akhirnya kotak itu dibuang entah ke mana oleh pasangan suami isteri tersebut...namun cerita ini masih belum tamat..masih ada sambungannya..


p/s: pengajarannya , apabila ingin meminta tolong(dalam kes ni, mengenai perkara makhluk halus, minta la pertolongan daripada yang sepatutnya..seelok nya perlu diperhalusi cara pengubatannya terlebih dahulu..minta la pertolongan Allah dan ikhtiar la dengan mencari manusia yang layak utk melaksanakannya..jangan lah sampai kita bersahabat dengan syaitan yang bertopengkan manusia dan manusia bertopengkan syaitan..

sekarang ni da makin banyak kes-kes penipuan yang berlaku..Duit melayang..harga diri diragut..jiwa tergadai..tapi apa yang lagi besar kerugiannya ialah IMAN melayang jauh...
kenapa perlu dipinta pertolongan daripada yang jahil sedangkan kita sudah mempunyai Tuhan yang Maha Berkuasa di atas segala sesuatu??sedangkan kita tahu bahawa perkara boleh membawa kepada SYIRIK!!!!!!

Tuesday, September 7, 2010

Pemimpin...

haaa...
kali ni aku nak cakap pasal pemimpin sikit..
errr...kali ni boley la kot..

nak cakap sket je..
ari tu aku ade sembang-sembang dengan jurulatih@master taekwondo aku..
dye tanye aku "ape pendapat ko tentang pemimpin kita yang bernama TUUUUTTTT tu?"

aku cakap la xbape sesuai dan ok..sebab nye??
sebab nye, dye sebagai PEMIMPIN utama satu organisasi yang paling besar (korang paham-paham la ye) selalu memberi manifesto yg mengatakan ingin membawa anak-anak buah nya ke arah jalan yang 'lurus'...perkara tu mmg bagus dan patut dipuji..tapi layak ke dye menjadi pemimpin jika ISTERI nye sendiri gagal melaksanakan apa yg disarankan oleh suaminya itu?

dye dan dye telah berkerjasama untuk membangunkan projek Islam Ha****i...
hurmmmm..tapi aku sekali lagi menjuihkan bibir...bukan ingin menjatuhkan tetapi melihatkan pemimpin tertinggi berada dalam keadaan yang memalukan..Isteri sendiri membuka aurat tanpa segan silu...

Isteri...lambang orang yg paling dekat dengan diri...
bagaimana rakyat atau pn orang bawahan ingin mengikut jejak langkah dye..
sedangkan isteri sendiri pn x terjaga..hurmmmm...agak sakit untuk difikirkan..
mungkin secara kasarnya apabila dilihat, dye lantang bersuara..lantang mengeluarkan kata-kata manis untuk meyakinkan orang lain menyokong nya...tapi setakat mana kebenarannya???walaupun aku baru berusia 19 tahun, tp aku da masak dengan selok belok politik ni...(sebab ade orang dalam family aku yang main politik jugak)..aku tak terpengaruh dengan saudara aku sendiri..tapi aku mencari sendiri kebenaran itu dengan mendenga pendapat dari kedua-dua pihak...tak perlulah dinyatakan siapakah pihat tersebut...





Pemimpin itu sendiri harus...tidak...bukan harus tetapi WAJIB bersikap adil dalam melaksanakan urusannya..tetapi daripada apa yang telah aku kaji..amatlah kejam sekali hakikatnya..contohnya...aku telah mendapat tahu bahawa kerajaan p***t telah bertindak utk memotong bekalan elektrik satu negeri..hal ini bukan fitnah atau dakwaan kosong semata-mata tetapi aku sendiri yang mengalami keadaan tersebut..
Lampu-lampu jalan tidak dihidup kan..(nasib baik aku xlanggar orang malam tu)..apabila disiasat, terdapat pengkhianatan kepada negeri tersebut...memang menyakitkan hati..
biarlah di situ.

cukup la aku mengutuk...hahahha...

ok..kali ni aku nak btau pasal pemimpin yang paling aku hormat..(afte Rasulullah of coz)
Tok guru Nik Aziz...beliau ni memang....ntah la..memang sukat untuk digambarkan..
beliau memang istimewa..dari segi amanah dan pimpinan beliau,aku memang tabik..
beliau juga pemurah..bayangkan beliau telah memotong sebahagian daripada gajinya (aku dapat info,setengah daripada gaji nya) untuk disedekah kan..tu yang dipotong..tak termasuk sedekah nya yang lain...tiap kali orang datang melawat rumah nya, sudah pastinya tidak akan pulang dengan tangan kosong..selain itu, segala percakapan beliau adalah berlandaskan Al-Quran dan Sunnah..bayang kan pada satu ketika di dalam stadium di Kelantan, semua hadirin mengalirkan air mata apabila Tok Guru membacakan doa..(aku pn da lupa pasal ape)..mane nak cari pemimpin yang mampu membuatkan rakyat nya mengalirkan air mata skg ni??
aku juga ada mendengar ura-ura yang mengatakan bahawa Kelantan mempunyai kadar kemiskinan tegar yang agak tinggi dalam negara...betul kah???aku rasa itu hanyalah maklumat paslu yang dinyatakan untuk menjatuhkan kepimpinan beliau..kenapa aku mengatakan sedemikian??
kerana aku telah menjelajah seluruh pelusuk Kelantan..rumah orang Asli jauh lagi besar daripada rumah aku dikampung..begitu juga rumah orang di hujung-hujung kampung atau kawasan terpencil Kelantan..ternyata maklumat tersebut hanyalah palsu semata-mata..

lagi satu...Tok Guru ni memang mesra rakyat tidak kira waktu..hal ini demikian kerana beliau sedar itu adalah tugas dan tanggungjawabnya sebagai pemimpin..beliau tidak hanya turun apabila dekat dengan pilihanraya..


hurmmmmm....kalau nak diceritakan lagi, memang tidak akan habis..
hahahha...tapi walaubagaimanapun, pemimpin yang terbaik adalah Rasulullah...walaupun telah lebih seribu tahun pemergian Baginda,namun masih lagi ditabalkan sebagai manusia yang terbaikdi dunia oleh golongan bukan muslim..


(dye sebab aku malas nk gune kan panggilan hormat --->beliau..rase mcm xlayak )




sorry...post ni banyak mengarut je...

xpe la..

nk post pn ade org xkasi...hahha...
xkesa la..mmg aku nk kaitkan dengan isu-isu sensitif..
so better xyah la kan...daripada ade yg rase xsedap, biar je la..
penting kan member dari kepentingan diri kan.. :)

walaupun sekarang kebebasan bersuara adalah satu elemen penting dalam
masyarakat, tapi sebahagian besar daripada mereka tidak menggunakan dengan betul..
sudah terlalu banyak perkara yang tidak masuk akal yang diketengahkan..
menghalalkan perkahwinan lelaki dengan lelaki,perkahwinan dengan haiwan dan banyak lagi..apabila dihalang, didakwanya pihak tertentu menghalang hak asasi manusia..

tu je la kot...nak cakap pasal tak dapat tulis post tu je tapi lari jauh nih...

upcoming post...(terpaksa dibatalkan) :(



sekarang aku tengah memikirkan 'point' untuk post aku yang akan datang...
cerita tu bile-bile mase pon boleh sambung..

di sini sedikit pendahuluan mengenai post tersebut..


LELAKI
adakah boleh dipercayai dalam perhubungan??
tidak kiralah dalam persahabatan,perkahwinan dan sebagainya...

nanti kan!!






HARAP MAAF......ATAS SEBAB-SEBAB TERTENTU,POST INI AKAN DI CANCEL KAN...
(HAISHHH....idea tgh bnyk,xley nk post plak)

Monday, September 6, 2010

i made some kinda mistakes..




aku da penat buat silap...

aku da penat sangat buat silap..

penat sangat-sangat....


kenape la aku tibe-tibewat camtu ea??

semua perkara yang berlaku ada hikmah kan..

juz kite kne cari je..

tapi jumpe ke aku??

hahahaha...

melalut lagi....jom melalut!!!!!!

penat den

dalam bulan ramadhan ni, ari ni la aku paling penat..
tak tau kenapa...xkesa la..

ari ni aku nk sambung cite tu xde idea sangat..jalan citer nye da ade
tapi nak jadi kan panjang sket..mungkin otak penat kot..

tgk...nk post sumthing yg pendek pn xde idea..kritikal nih..


ari ni aku xde wat pape pn..juz tgk anime, blog walking...

aku tertarik ngan syasya pnye post..
pasal baju raye...asal raye je mesti ade soalan yg same...
"da beli baju raye blom?"


bile aku jawab belom...
"weyh,ko xnak raye ke?"

baju melayu aku da ckup bnyk..
da la pakai bape kali je staun..
tambah plak baju melayu yang aku pakai kawen ari tu..
lagi pn aku ni jenis yg jarang pakai baju melayu..time skola dulu je banyak pakai..
malas nk tuck in punye pasal..

sambungan 2-Manusia....


sedutan daripada episod lepas...
mereka bertiga telah menjumpai kotak...

Sebelum itu,mari kita sama-sama imbas kembali masa lampau..(xde la lame sangat)

3 tahun dahulu di sebuah kampung..
kedengaran ringtone lagu Lady Gaga di satu rumah yang terletak agak jauh di pinggir kawasan bandar metropolis itu.....

"cisss....haram jadah mana la yang telefon aku malam-malam buta ni?tak reti nak tidur ke?" ucap seorang manusia yang bergelar pawang dikampung itu sahaya menekan butang hijau di telefon Sony Ericsson Vivaz U5i nya itu sambil menyanyi lagu Lady Gaga.

"hoh tok...bakpo la lamo sangak tok nok akak telepong nih?lamo doh kawe kol tok..nok tunggu ko tok akak ni gak, lamo jame..janggok doh nunggu.." ujar suara dari talian lain..

"hah..ko rupanya Samad..aku ingat siapa la tadi..yang kau ni pun satu..malam-malam macam ni pun nak kacau aku..apa ko ingat aku ni anak dara ke yang ko boleh ngorat?" perihalnya dengan nada yang agak menyindir..

Samad yang berasal dari Patani menetap di kawasan perumahan Kampung Bharu itu menjawab
"Tok, kawe ado emergency nih..bini kawe tok tahu bakpo jadi supo ore gilo..dok nepik kokse kokde..panah palo sero kawe nih..kawe sero yo keno kenak ko ore nih..bini kawe kea
comey lotey..mesti rama hok deki nih..tiap kali kawe nok manjo-manjo nga yo, mesti yo maroh kawe..sedih wey lo ati ni.."

"habis tu ko nak aku buat ape?nak suruh aku ngorat bini ko?tak kuasa aku..walaupun aku ni playboy yang terkenal, tapi bini orang aku tak main la."sambil gelak-gelak.."

"Ish demo ni tok..agok-agok la sikit..punyo la payoh kawe nok ngejah yo mulo..sejak jame sekoloh menengoh lagi kawe dok ngejah yo..taun ni baru bulih..tu pun payoh nok mapuh sebak ado ore kuca laing..so gini la tok..demo ejah la mari sini..tolong perubat bini kawe..kawe risa dooh doh ni..kawe g amik la tok pahni..bereh dok?" ujar Samad bersuara terdesak dan tersedak-sedak..


"Baiklah..aku on je..cepat sikit la ye.malam Keliwon ni banyak 'kawan' yang nak baik-baik dengan kita..


"Ni kawe saye ko tok nih...mmmmmuaahhhhh...i love you tok."tanpa segan silu Samad menyatakan kegembiraannya..


"Dale 20 minit lagi kawe sapa depe umoh tok..bereh dok?"


"Ye...cepat la sikit.."



Dalam perjalan Samad ke rumah tok pawang tersebut, agak ramai 'kawan' yang dijumpainya..hal itu menyebabkan samad memecut laju kereta Honda Civic putih nya sehinnga mencapai kelajua 180 km/j..lagi buat Samad takut apabila dia terpandang kelibat 'lembaga' yang berbungkus putih di hadapannya..

"Ahhhh....pergi mampus..baik aku terus je daripada aku berhenti nak tengok.."kata Samad sambil menekan pedal minyak sehingga rapat ke lantai kereta...


Terpelanting 'lembaga' tu dilanggarnya...perjalanan Samad diteruskan..
10 minit kemudian, tibalah Samad di rumah tok pawang tersebut dalam keadaan berpeluh dingin...

"Tok!!!!!!!!!!!!!cepak la...bini kawe tunggu nuhhhhh!!!!


"Yolah...aku turun la ni...kot ye pun,sabau la sikit.."

Dengan lajunya Samad memecut menuju ke rumahnya..Namun tiba-tiba tok pawang menyuruh Samad men-stop-kan keretanya..

"Samad..ade 'kawan' nak tumpang kereta ko ni.."

Berderau darah Samad mendengar perkataan 'kawan' itu..peluh jantan,peluh betina, peluh dingin,peluh panas semua sudah keluar dari liang peluhnya..bulu romanya mencanak dan meremang..


"Pahtu gano nih?nok wi tupe ko?"

"Ko bagi je la..kesian aku tengok menatang pontianak tu jalan kaki jauh-jauh..kang semput pulak kat tengah jalan tu."

"oit pontianak..kalau ko nak tumpang,buat cara nak tumpang..kalau ko macam-macam,aku lempang ko laju-laju..lagi satu, aku tak lalu jalan ke kubur...aku letak ko kat kawasan yang dekat-dekat je la ea.."ujar tok pawang tu sambil menurunkan power window kereta itu untuk bercakap dengan pontianak tersebut...

"lagi satu aku lupa nak cakap..kawan aku da baik-baik bagi tumpang, ko jangan nak buat muka hodoh ko tu..kalau ko buat, bukan lempang je ko dapat..aku paku terus tengkuk ko tu!!!!so, ko nak tumpang ke tak ni?"

"Alaaaa...banyak gile syarat..tak best ah nak tumpang camni..tak pe la..gua blah la..lu memang tak best ah tok pawang!!!!taik hidung masin..nah amik ko pelempang sebijik orang tua tak sedar diri!!!"ujar pontianak sambil memblah kan dirinya...


Pang!!!!!!!!! berpinar mata tok pawang tersebut menerima tamparan padu daripada pontianak...Samad yang berada di kerusi pemandu terkebil-kebil melihat kejadian tersebut tanpa mampu berkata-kata walau sepatah..

"Siot ko pontianak..ko tunggu aku setelkan hal aku dengan Samad..nanti aku cari ko..nak blah tu, blah je la..tak payah la tampar aku..da Samad..jom gerak.."






bersambung lagi la plak...hi3

sambungan-Manusia......

sedutan daripada episod lepas.....
dorg sedang menuju ke arah stesen monorel Hang Tuah utk bergerak ke
KL Sentral...namun keadaan di stesen tersebut kosong ibarat di dunia ini hanya mereka
bertiga sahaja yang masih hidup...

tapi sebelum tu, aku lupa nak perkenalkan siapakah gerangannya mereka bertiga tersebut..mereka bertiga adalah bekas pelajar MRSM..bukan daripada MRSM yang sama..jauh-jauh...seorang dari MRSM Kuala Krai,Putra...seorang dari MRSM Jeli,Sholin dan lagi seorang dari MRSM Tun Ghafar Baba@TGB,Zul...mempunyai cita-cita yang tinggi iaitu, MRSM KK(seorang pakar komputer),MRSM Jeli(seorang peguam) dan MRSM TGB(seorang doktor)..
*cukupla kot tu kan*


tiba-tiba si Putra bersuara..
"weyh korang..korang xrase pelik ke ari ni kosong je,xde orang..biase
aku lepak kat sini penuh je..kadang-kadang kat sini la aku cuci mata..ramai woo minah saleh..yang tak tahan tu ada jugak yang minah saleh celup..xsedar diri tu 'islam' dan Melayu...tp aku aku xkesah...sape suruh tunjuk-tunjuk kat aku kan..hahhaha"

"aku rase la kan...."

belum sempat Zul habis berkata-kata, si Sholin dengan pantas menyampuk..
"betul la Putra..aku pun selalu jugak lepak-lepak kat sini..tapi apesala aku xpenah jumpa ko pun sebelum ni??musykil beetul aku...ko ada pakai ilmu hitam ke??"

"weyh..aku rasa la kan...."masih tidak dilayan.."

dengan muka panas, Putra dengan pantasnya melempang muka Sholin...

"asal ko lempang aku laju-laju ni?"soal Sholin kekagetan...


"da ko sebut hitam tu kenapa?aku kalau bab-bab hitam ni sensitif...aku tahu la aku ni hitam..tak payah la nak kias-kias dengan aku ni..nk kutuk, kutuk la depan-depan..dasar mangkok hayun."


lagi satu hayunan yang sepantas kelajuan cahaya hinggap di pipi Sholin...
terkebil-kebil Sholin menahan sakit penangan pelempang Putra itu..terus terdiam seribu bahasa..

"pang!!!!pang!!!!"
dua pelempang hinggap di muka Putra dan Sholin....
Putra kaget...Sholin sudah mula menangis gara-gara sudah mendapat 3 hadiah pelempang free...

"dua-dua mangkok hayun...aku nak cakap pun susah..tak kasi can langsong...amik ko..tak pasal-pasal dapat pelempang free...amacam???best??"
kepuasan nyata terpancar dari raut wajah Zul yang akhirnya dapat meluahkan ketidakpuasan hati yang tersimpan disebabkan tak dapat menghabiskan percakapan beliau sebelum ini...


"weyh...ni aku nak beritahu..aku ada nampak benda yang pelik kat situ"sambung Zul sambil jari telunjuk kanannya menunjukkan ke satu arah manakala tangan kirinya digosok-gosokkan di punggungnya..."keras betul muka dorang ni..siot..buat sakit tangan aku je..myesal plak aku bagi pelempang...kalau aku tahu, aku bagi je tendangan maut tadi"kata hati kecilnya...

sambil menyeka air mata, Sholin tanpa rasa ragu dan sangsi terus mengambil 'benda' itu..
apabila diamati, 'benda' tu sebenarnya ialah kotak..


bersambung...................

Sunday, September 5, 2010

manusia......

ade 3 orang kawan baik ni...
dorg sume ade penyakit yg same...
ape ea..da lupe..sape nk lempang aku utk igt kan balik ape
yang aku lupe??mintak2 xde la ye..hehehe

penyakit dorg ialah pengsan bile bercakap ngan pmpuan..
agak pelikkan penyakit tu..(aku pn ade penyakit yang same..caye x??)
dorg ni asal jmpe pmpuan je mst akan jadi excited...xley dok diam macam beruk..
terkinja-kinja,lompat-lompat macam org xckup akal..klu korg jmpe dorg 3 orang ni, mesti ringan je tangan korang nak bagi pelempang..
tapi tu la..walaupun dorg excited bagai nak rak bile jmpe pmpuan, dorg bile start nk sembang2 ngan pmpuan, dorang akan pengsan...kalau korang nak tahu, sebab tu la dorang sume single a.k.a bujang terlajak. untuk pengetahuan korang, umur dorang skg ni adalah 45 tahun dan mereka sume sebaya(kawan baik sejak kecik)..ntah cne dorg bley dapat penyakit yang same tu..wallahualam..

pada suatu hari, mereka bertiga berjalan-jalan kat time square..macam biase, dorang sume jalan2 untuk ushar @cuci mata dengan melihat lenggang lenggok para wanita yg seksi..da bosan cuci mate, dorang g tgk wayang plak..cite ape ntah..resident evil:afterlife kot..

3 jam kemudian, dorg keluar dari I-Max dengan muke ngantuk..
dorang terus menuju ke stesen monorel Hang Tuah utk bergerak ke KL Sentral..
hari tu mmg agak pelik sedikit sebab xde org yang gune kan monorel..aku pn pelik..
mane pergi org kl nih..biase xpernah kosong..

tibe-tibe........

6 years to goooo??????noooooooo!!!!!!!!!!! long way to go

lepas sembang2 ngan kawan skola rendah aku pasal medic...
tibe2 termasuk pasal housemanship....hahahhaa
lame nyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee......
stillllllllll 6 yearsssssssssssssssssss to goooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo...........

Me?Nerd?

hahahah....
da agak lame aku xdgr orang x panggil aku nerd..
nerd...what is nerd?aku pn xpasti sebenar nye..
tapi yang aku pasti ramai kawan2 yang panggil aku nerd..
mungkin sebab rambut aku disikat tepi,pakai spek tebal..
nak kate aku nerd yang betul-betul "nerd",xtau la.
aku ni xde la rajin sgt dlm bab-bab blaja..
bace komik ade la..hahah..

nerd ke aku?
ntah la..ade yg cakap aku macho,nerd..
tp xpenah ade cakap aku ni hensem..hahahha

ish...ape aku melalut malam ni nih...
mengarut je sume tuh...
nerd atau tak, same je..
kite tetap manusia..
ape guna klu ensem tapi asyik bermaksiat je..
lagi xgune klu muke xbape cantik(mengikut cita rasa masing2 la ye) tp perangai hudoh teramat sangat sehingga manyakitkan hati...hahaha..
kesimpulan nye, kecantikan@kehenseman tu dtg dari dalam..
i mean dari dalam HATI atau bak kata Husna Haron "kokoro" dalam bahase jepun nye..
bukan dari seluar dalam ye..yg tu haram jadah ye rakan-rakan..

hahahaha...tapi masyarakat skg ni da menggunakan konsep yg terbalik..

cne tu??

no offense..
org skg ni ramai yg fikir bahawa kecantikan tu adalah dari luaran... i mean fizikal..
bukan nk cakap kasar tp ye la kan..
ramai antara mereka yg berpakaian "seksi", "berbelah-belah bak pramugari", "memakai baju adik yang skola rendah sedangkan mereka sudah berusia 20-an" dan bnyk lagi la..
mungkin mereka fikir "dari mata jatuh ke hati" da ketinggalan zaman...skg ni dorg lagi suke gune kan "dari dada,punggung,paha, rambut jatuh ke hati"...

tp aku xberape stuju jugak tuh...still ketinggalan zaman..kenape aku cakap mcm tu??
sebab skg ni da bnyk kes yg menunjukkan perkara yang sebalik nye..klu semua "kecantikan" palsu itu jatuh ke "hati", tak akan berlaku nye kes buang bayi,rogol,pelacuran...tapi kenapa kes-kes tu still berlaku?????????

agak panjang tanda soal di situ...
nak tahu kenapa?
sebab ..........
dorg skg ni menggunakan "dari dada,punggung,paha,rambut masuk seluar dalam"
agak kasar di situ..
maksud aku di sini "NAFSU"..
mereka bertuhan kan NAFSU...keinginan mereka telah dikuasai oleh NAFSU sebelum sempat ditapis oleh HATI@IMAN...

aku menulis ni berdasar kan pengalaman aku sendiri..
bagi mereka yg telah mengetahui, mungkin boleh memahami situasi aku..


aishhh...ilang plak idea ni...td bnyk je...
xpe la..sambung len kali la plak...hahahhaa

Friday, September 3, 2010

baru je igt nk senyum sepanjang hari...hurmmmmm
tp ade sumthing yg da rosak kan plan aku...
hahahhaa....
nak senyum pn susah skg ni..
tp bukan ke aku mmg susah nk senyum...
ramai org ckp aku garang...
xkesa la..
yg penting skg ni aku da tau yang kata2 itu adalah senjata yg lagi hebat drpd bom....

:)

i am happy...
syukur alhamdulillah....
hi3

Thursday, September 2, 2010

balik kampung lagi....

hurmmmmm......
jap lagi dalam pkul 10 aku akan gerak balik ke kampung..
kali ni aku akan luang kan mase betul2 ngan nenek aku..
orang cakap quantity tu xpenting tp yang penting adalah quality..
yeah...its correct..but i have a better answer..
quality is better than quantity..but what if we increase the quantity if the quality??
it would be better rite?? :)

mungkin lepas ni aku da xdapat nk jumpe nenek aku lagi...mungkin aku yg akan pergi dlu atau nenek aku akan pergi dlu..who knows...heh...
bukan ape..juz kadang2 aku rase mase aku da dekat je..dekat macam mane tu aku xtau la..i juz can feel it..so, aku nk mintak maaf awal2 la ye kawan-kawan..segala ape yg aku buat selama ni if ade yang menyakittkan hati kamu semua, mintak jangan diambil hati..alasan manusia mudah lupe dan selalu buat salah ni aku da bosan dengar tp itu lah aku nk cakap kat kamu semua..tiada siapa pn yg sempurna kecuali Allah..kan2??hehehe...

to farhana...be strong..
i know u can do it..
mungkin adik xtau perasaan kehilangan seorang ibu, but i'll try to understand it as to give u some kind of support i think..hahha..maybe its useless..but at least i try rite...

to shazmeer...
igt...jgn jadi macam kite kat tgb dlu..
geng ICU..hahaha...geng budak2 bodo..budak kelas pemulihan..
tp skg ni kite da x macam dlu..bodo2 kite dlu pn, skg ni da masuk u jugak..
UIA lagi tu meer..so, hargailah ape yg ko ade skg ni..jangan buat macam dlu lagi..terus kan study..bawak balik Ijazah Pertama yg family ko nak..jangan yg lain sudah la ye..yg ke-2 or yg ke-3 tu bley tunggu..tp klu da ketentuan Allah, sape boleh halang kan..hahahaha..

sape lagi ea..nk cakap kat sini segan plak..hi3..xpe la..nnti aku cakap sndri la ngan dye..

kepada sesiapa yg membaca post ni, mungkin korg rase agak kelakar kan..
mungkin..tp tu la kenyataan nye..setiap yang hidup pasti akan merasai mati..yang membezakan adalah masa,tempat,cara kita kembali...mungkin dengan cara yang baik..mungkin juga dengan cara yang tidak berapa baik..dan setiap yang berlaku ada hikmah nye..dan hikmah yang kita dapat daripada sesuatu perkara atau kejadian adalah berbeza..sesungguh nya Allah itu Maha Berkuasa...

so kepada kawan2 yang lain, aku pun nak mintak maaf..aku tau dlu aku bnyk buat salah..even dlu aku memegang nama Badar..tp perangai macam ntah pape jugak..
mungkin aku da mengecewa kan Syawal,Shazmeer dan Safwan yg pilih aku dlu..tp aku lagi takut sebab aku mungkin telah mengecewa kan Allah...hurmmmm.....

bile rase macam da dekat ni, macam2 plak terfikir dalam kepala ni..takut, rasa bersalah,sedih...tp perasaan hepi tu langsung xde..kenape xde??
sebab aku ni bukan budak yang baik...banyak salah..
so, ape gembira nya pergi dengan dosa yang banyak tertanggung ni??
ape gembiranya klu pergi dengan mengetahui yg aku akan sakit gile2 time sakaratul maut??

ape gembiranya klu pergi dengan mengetahui yg lubang kubur menjadi sempit, sesempit mungkin sehingga rusuk kanan bertemu dengan rusuk kiri??

ape gembiranya klu pergi dengan mengetahui yg aku akan disoal oleh Malaikat dan dipikul oleh mereka sehingga tenggelam ke dalam bumi??

ape gembiranya pergi klu aku dihisab dan timbangan ke arah dosa lebih banyak daripada pahala??

ape gembiranya pergi jika aku jatuh ketika berjalan di titian Sirat..

ape gembira nya juga jika aku pergi dengan mengetahui yang aku akan tinggal dan disiksa bersama syaitan,firaun dan etc di neraka jahanam??

ape gembira nya pegi jika tahu yang aku akan disiksa di neraka selama-lamanya tanpa dapat mencium bau syurga pn???


hurmmmm.....
mungkin aku xberapa bgus utk bercakap hal ni tp ye la...
same2 la kita ingat2 kan..
jangan pernah selesa dengan kedudukan kita sekarang...
jangan pernah yang kita ini da cukup bagus...
dan jangan pernah langgar perintah Allah..
serta sentiasa lah kita mengingati Nya dan Rasulullah...

hahahaha....
panjang plak melalut sblm subuh ni...

Wednesday, September 1, 2010

satu lagi fakta tentang AFIF SLIM.....

mak afif= overprotective
ayah afif= kalut@kelam kabut



overprotective+kalut@kelam kabut = afif....
which is very cool...

i envy u...
i envy ur family...


tapi semua ade problems masing2 kan... :)
juz b the one who u r..
tp jgn jd jahat da la...

Nur Amani maisarah bt Muhd Firdaus




sorry2...ari tu aku ade silap bg info...
name dye bukan Nur Amalina tp Nur Amani..
ape daa..tu pn bley silap..hahhaa..

owh, btw..tu name anak sedare aku..bukan awek aku ea..

n my name its not uncle jimmy..haiisshh....jadi pak Anjang la plak..mane dtg ntah name tu...

aku,afif dan dia...he3

antara hari yang paling bnyk memberikan warna kepada aku...
time nk anta afif..
afif,
ko ni mmg bgus la..wlpn kat tgb dlu kite xsembang bnyk sgt, tp disebabkan satu kisah yg ko berkongsi ngan aku,terus kamceng sampai skg..hahahaha...mintak2 xputus la..
btw, aku suke family ko..errr...i think its more to jelousy...he3..
bukan ape..aku xpernah tgk seorang ayah yg begitu bersungguh2 utk men-ready-kan anak dye..same goes to your mother..mereka mmg sgt peramah..first2 jumpe pagi ( pkul 5 pagi) terus offer kitorg utk sahur skali..aku nk je makan tp aku segan n da makan bnyk kali sebelum tu..ade org belanje la kate kan..Alhamdulillah..:)

sembang pnye sembang, datang plak family pakcik afif..pak usu dye rase nye skali ngan anak2 dye...ade jugak yg name Azim..tp Azimuddin la..xkesa la..janji azim jugak kan..
yg aku suke, Pakcik tu puji aku beb..bukan la sebab aku ensem ke ape kan(bajet gile aku nih)..dye cakap aku boleh jadi consultant dalam bidang educations..sbb ape yg dye tnye pasal cabang studies. aku jawab ngan lancar..cewah..Alhamdulillah lagi..mungkin ni la sebab aku xberape pandai,slow gile dalam blaja,n etc dlu..(xde la nk ckp aku da pandai skg ni) tp disebab kan result spm aku xseperti result kawan2 aku yg lain, aku terpaksa melakukan research utk lubang2 yg sesuai dalam mendapatkan bidang yg aku nak...medik la kan..daripada pengalaman aku yg ade, aku btau pakcik tu mengenai cabang2 yg ade utk anak dye yg form 5 skg ni..bukan ape, aku tgk pakcik tu besungguh2 utk tunaikan permintaan anak dye tu utk belaja kat mane ntah..tp aku puji sikap pak cik tu..hahah...bagus...sebab family aku x macam tu..

mak Afif plak ckap aku ni pandai amik ati org tua...amik ati ade makne tu mak cik..he3.ati org tua siapa??? who knows rite..xkesa la sume tu..kan2?

aku ade bnyk lagi nk btau n bnyk lagi yg berlaku...tp part tu biar la aku,afif dan org tertentu yg tau...

dan Afif..aku xsedih ko da g jauh..tp aku sedih sbb lain..ko pn tau nape kan Afif..
aku sedih sgt2...dan nyesal sbb da mensia2 kan peluang yg mungkin dtg sekali seumur hidop..sbb myb lepas ni da xjmpe da..hurmmm...biar la part yg sedih tu aku n Afif je yg tahu..

Tuesday, August 31, 2010

update...

aku akan update malam ni...siang ari ni xsempat nk tulis bnyk2...
penat, hepi, sedih, sume ade...jap lagi nk melawat anak sedare aku yg kne tahan kat hospital tu plak...c ya...kinda rushing now.

Sunday, August 29, 2010

tiba-tiba menjadi rindu....

Diriwayatkan bahawa surah AI-Maa-idah ayat 3 diturunkan pada sesudah waktu asar iaitu pada hari Jumaat di padang Arafah pada musim haji penghabisan [Wada*].

Pada masa itu Rasulullah s.a.w. berada di Arafah di atas unta. Ketika ayat ini turun Rasulullah s.a.w. tidak begitu jelas penerimaannya untuk mengingati isi dan makna yang terkandung dalam ayat tersebut. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersandar pada unta beliau, dan unta beliau pun duduk perlahan-lahan.

Setelah itu turun malaikat Jibril a.s. dan berkata:
"Wahai Muhammad, sesungguhnya pada hari ini telah disempurnakan urusan agamamu, maka terputuslah apa yang diperintahkan oleh Allah s.w.t.dan demikian juga apa yang terlarang olehnya. Oleh itu kamu kumpulkan para sahabatmu dan beritahu kepada mereka bahawa hari ini adalah hari terakhir aku bertemu dengan kamu."

Sebaik sahaja Malaikat Jibril a.s. pergi maka Rasulullah s.a.w. pun berangkat ke Mekah dan terus pergi ke Madinah. Setelah Rasulullah s.a.w. mengumpulkan para sahabat beliau, maka Rasulullah s.a.w. pun menceritakan apa yang telah diberitahu oleh malaikat Jibril a.s.. Apabila para sahabat mendengar hal yang demikian maka mereka pun gembira sambil berkata: "Agama kita telah sempurna. Agama kila telah sempuma."

Apabila Abu Bakar r.a. mendengar keterangan Rasulullah s.a.w. itu, maka ia tidak dapat menahan kesedihannya maka ia pun kembali ke rumah lalu mengunci pintu dan menangis sekuat-kuatnya. Abu Bakar ra. menangis dari pagi hingga ke malam.

Kisah tentang Abu Bakar r.a. menangis telah sampai kepada para sahabat yang lain, maka berkumpullah para sahabat di hadapan rumah Abu Bakar r.a. dan mereka berkata: "Wahai Abu Bakar, apakah yang telah membuat kamu menangis sehingga begini sekali keadaanmu? Sepatutnya kamu berasa gembira sebab agama kita telah sempuma." Mendengarkan pertanyaan dari para sahabat maka Abu Bakar r.a. pun berkata:
"Wahai para sahabatku, kamu semua tidak tahu tentang musibah yang menimpa kamu, tidakkah kamu tahu bahawa apabila sesualu perkara itu telah sempuma maka akan kelihatanlah akan kekurangannya. Dengan turunnya ayat tersebut bahawa ianya menunjukkan perpisahan kila dengan Rasulullah s.a.w. Hasan dan Husin menjadi yatim dan para isteri nabi menjadi janda."

Selelah mereka mendengar penjelasan dari Abu Bakar r.a. maka sedarlah mereka akan kebenaran kata-kata Abu Bakar r.a., lalu mereka menangis dengan sekuat-kuatnya. Tangisan mereka telah didengar oleh para sahabat yang lain, maka mereka pun terus beritahu Rasulullah s.a.w. tentang apa yang mereka lihat itu. Berkata salah seorang dari para sahabat: "Ya Rasulullah s.a.w., kami baru bailk dari rumah Abu Bakar r.a. dan kami mendapati banyak orang menangis dengan suara yang kuat di hadapan rumah beliau." Apabila Rasulullah s.a.w. mendengar keterangan dari para sahabat, maka berubahlah muka Rasulullah s.a.w. dan dengan bergegas beliau menuju ke rumah Abu Bakar r.a..

Sebaik sahaja Rasulullah s.a.w. sampai di rumah Abu Bakar r.a. maka Rasulullah s.a.w. melihat kesemua mereka yang menangis dan bertanya: "Wahai para sahabatku, kenapakah kamu semua menangis?." Kemudian Ali r.a. berkata: "Ya Rasulullah s.a.w., Abu Bakar r.a. mengatakan dengan turunnya ayat ini membawa tanda bahawa waktu wafatmu telah dekat. Adakah ini benar ya Rasulullah?." Lalu Rasulullah s.a.w. berkata: "Semua yang dikata oleh Abu Bakar r.a. adalah benar, dan sesungguhnya masa untuk aku meninggalkan kamu semua telah hampir dekat."

Sebaik sahaja Abu Bakar r.a. mendengar pengakuan Rasulullah s.a.w., maka ia pun menangis sekuat tenaganya sehingga ia jatuh pengsan, sementara Ali r.a. pula mengeletar seluruh tubuhnya. Dan para sahabat yang lain menangis dengan sekuat-kuat yang mereka mampu. Sehingga gunung-gunung, batu-batu, semua malaikat yang dilangit, cacing-cacing dan semua binatang baik yang di darat mahu-pun yang di laut turut menangis.

Kemudian Rasulullullah s.a.w. bersalam dengan para sahabat satu demi satu dan berwasiat kepada mereka. Kisah Rasulullah s.a.w. mengalami hidup selepas turunnya ayat tersebut, ada yang mengatakan 81 hari, ada pula yang mengatakan beliau hidup sehingga 50 hari selepas turunnya ayat tersebut, ada pula yang mengatakan beliau hidup selama 35 hari dari ayat tersebut diturunkan dan ada pula yang mengatakan 21 hari.

Pada saat sudah dekat ajal Rasulullah s.a.w., beliau menyuruh Bilal azan untuk mengerjakan solat, lalu berkumpul para Muhajirin dan Anshar di masjid Rasulullah s.a.w.. Kemudian Rasulullah s.a.w. menunaikan solat dua raka'at bersama semua yang hadir. Setelah selesai mengerjakan solat beliau bangun dan naik ke atas mimbar dan berkata:
"Alharndulillah, wahai para muslimin, sesungguhnya saya adalah seorang nabi yang diutus dan mengajak orang kepada jalan Allah dengan izinnya. Dan saya ini adalah sebagai saudara kandung kamu, yang kasih sayang pada kamu semua seperti seorang ayah. Oleh itu kalau ada sesiapa yang mempunyai hak untuk menuntut, maka hendaklah ia bangun dan membalasi saya sebelum saya dituntut di hari kiamat."

Rasulullah s.a.w. berkata demikian sebanyak 3 kali kemudian bangunlah seorang lelaki yang bernama 'Ukasyah bin Muhshan dan berkata: "Demi ayahku dan ibuku ya Rasulullah s.a.w., kalau anda tidak mengumumkan kepada kami berkali-kali sudah tentu saya tidak mahu mengernukakan hal ini." Lalu 'Ukasyah berkata lagi: "Sesungguhnya dalam Perang Badar saya bersamamu ya Rasulullah, pada masa itu saya mengikuti unta anda dari belakang, setelah dekat saya pun turun menghampiri anda dengan tujuan supaya saya dapat mencium paha anda, tetapi anda telah mengambil tongkat dan memukul unta anda untuk berjalan cepat, yang mana pada masa itu saya pun anda pukul pada tulang rusuk saya. Oleh itu saya hendak tahu sama ada anda sengaja memukul saya atau hendak memukul unta tersebut."

Rasulullah s.a.w. berkata: "Wahai 'Ukasyah, Rasulullah s.a.w. sengaja memukul kamu." Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata kepada Bilal r.a.: "Wahai Bilal, kamu pergi ke rumah Fatimah dan ambilkan tongkat aku ke mari." Bilal keluar dari masjid menuju ke rumah Fatimah sambil meletakkan tangannya di alas kepala dengan berkata: "Rasulullah telah menyediakan dirinya untuk dibalas [diqishash]."

Setelah Bilal sampai di rumah Fatimah maka Bilal pun memberi salam dan mengetuk pintu. Kemudian Fatimah r.a. menyahut dengan berkata: "Siapakah di pintu?." Lalu Bilal r.a. berkata: "Saya Bilal, saya telah diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w. unluk mengambil tongkat beliau."Kemudian Fatimah r.a. berkata: "Wahai Bilal, untuk apa ayahku minta tongkatnya." Berkata Bilal r.a.: "Wahai Fatimah, Rasulullah s.a.w. telah menyediakan dirinya untuk diqishash." Bertanya Fatimah. r.a. lagi: "Wahai Bilal, siapakah manusia yang sampai hatinya untuk menqishash Rasulullah s.a.w.?."Bilal r.a. tidak menjawab perlanyaan Falimah r.a., sebaik sahaja Fatimah r.a. memberikan tongkat tersebut, maka Bilal pun membawa tongkat itu kepada Rasulullah s.a.w.

Setelah Rasulullah s.a.w. menerima tongkat tersebut dari Bilal r.a. maka beliau pun menyerahkan kepada 'Ukasyah. Melihatkan hal yang demikian maka Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. tampil ke hadapan sambil berkata: "Wahai 'Ukasyah, janganlah kamu qishash baginda s.a.w. tetapi kamu qishashlah kami berdua." Apabila Rasulullah s.a.w. mendengar kata-kata Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. maka dengan segera beliau berkata: "Wahai Abu Bakar, Umar, duduklah kamu berdua sesungguhnya Allah s.w.t. telah menetapkan tempatnya untuk kamu berdua." Kemudian Ali r.a. bangun, lalu berkata: "Wahai "Ukasyah! Aku adalah orang yang sentiasa berada di samping Rasulullah s.a.w. oleh itu kamu pukullah aku dan janganlah kamu menqishash Rasulullah s.a.w." Lalu Rasulullah s.a.w. berkata: "Wahai Ali, duduklah kamu sesungguhnya Allah s.w.t. telah menetapkan tempatmu dan mengetahui isi hatimu."

Setelah itu Hasan dan Husin bangun dengan berkata: "Wahai 'Ukasyah, bukankah kamu tidak tahu bahawa kami ini adalah cucu Rasulullah s.a.w., kalau kamu menqishash kami sama dengan kamu menqishash Rasulullah s.a.w." Mendengar kata-kata cucunya Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai buah hatiku, duduklah kamu berdua." Berkata Rasulullah s.a.w. "Wahai 'Ukasyah pukullah saya kalau kamu hendak memukul." Kemudian 'Ukasyah berkata: "Ya Rasulullah s.a.w., anda telah memukul saya sewaktu saya tidak memakai baju." Maka Rasulullah s.a.w. pun membuka baju, sebaik sahaja Rasulullah s.a.w. membuka baju maka menangislah semua yang hadir.

Sebaik sahaja 'Ukasyah melihat tubuh badan Rasulullah s.a.w. maka ia pun mencium beliau dan berkata; "Saya tebus anda dengan jiwa saya, ya Rasulullah s.a.w. siapakah yang sanggup memukul anda. Saya melakukan begini adalah sebab saya hendak menyentuh badan anda yang dimuliakan oleh Allah s.w.t dengan badan saya. Dan Allah s.w.t. menjaga saya dari neraka dengan kehormatanmu." Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata: "Dengarlah kamu sekalian, sekiranya kamu hendak melihat ahli syurga, inilah orangnya."

Kemudian semua para jemaah bersalam-salaman atas kegem-biraan mereka terhadap peristiwa yang sangat genting itu. Setelah itu para jemaah pun berkata: "Wahai 'Ukasyah, inilah keuntungan yang paling besar bagimu, engkau telah memperolehi darjat yang tinggi dan bertemankan Rasulullah s.a.w. di dalam syurga."Apabila ajal Rasulullah s.a.w. makin hampir maka beliau pun memanggil para sahabat ke rumah Siti Aisyah r.a. dan beliau berkata: "Selamat datang kamu semua semoga Allah s.w.t. mengasihi kamu semua, saya berwasiat kepada kamu semua agar kamu semua bertaqwa kepada Allah s.w.t. dan mentaati segala perintahnya. Sesungguhnya hari perpisahan antara saya dengan kamu semua hampir dekat, dan dekat pula saat kembalinya seorang hamba kepada Allah s.w.t dan menempatkannya di syurga. Kalau telah sampai ajalku maka hendaklah Ali yang memandikanku, Fadhl bin Abas hendaklah mcnuangkan air dan Usamah bin Zaid hendaklah menolong keduanya. Setelah itu kamu kapanilah aku dengan pakaianku sendiri apabila kamu semua menghendaki, atau kapanilah aku dengan kain yaman yang putih. Apabila kamu memandikan aku, maka hendaklah kamu letakkan aku di atas balai tempat tidurku dalam rumahku ini. Setelah itu kamu semua keluarlah sebentar mening-galkan aku. Pertama yang akan menshalatkan aku ialah Allah s.w.t., kemudian yang akan menshalat aku ialah Jibril a.s., kemudian diikuti oleh malaikat Israfil, malaikat Mikail, dan yang akhir
sekali malaikat lzrail berserta dengan semua para pembantunya. Setelah itu baru kamu semua masuk beramai-rarnai bershalat ke atasku."

Sebaik sahaja para sahabat mendengar ucapan yang sungguh menyayat hati itu maka mereka pun menangis dengan nada yang keras dan berkata: "Ya Rasulullah s.a.w. anda adalah seorang Rasul yang diutus kepada kami dan untuk semua, yang mana selama ini anda memberi kekuatan dalam penernuan kami dan sebagai penguasa yang menguruskan perkara kami. Apabila anda sudah tiada nanti kepada siapakah yang akan kami tanya setiap persoalan yang timbul nanti?."Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata: "Dengarlah para saha-batku, aku tinggalkan kepada kamu semua jalan yang benar dan jalan yang terang, dan telah aku tinggalkan kepada kamu semua dua penasihat yang satu daripadanya pandai bicara dan yang satu lagi diam sahaja. Yang pandai bicara itu ialah AI-Quran dan yang diam itu ialah maut. Apabila ada sesuatu persoalan yang rumit di antara kamu, maka hendaklah kamu semua kembali kepada AI-Quran dan Hadis-ku dan sekiranya hati kamu itu berkeras maka lembutkan dia dengan mengambil pengajaran dari mati."

Setelah Rasulullah s.a.w. berkata demikian, maka sakit Rasulullah s.a.w. bermula. Dalam bulan safar Rasulullah s.a.w. sakit selama 18 hari dan sering diziaiahi oleh para sahabat. Dalam sebuah kitab diterangkan bahawa Rasulullah s.a.w. diutus pada hari Isnin dan wafat pada hari Isnin. Pada hari Isnin penyakit Rasulullah s.a.w. bertambah berat, setelah Bilal r.a. selesaikan azan subuh, maka Bilal r.a. pun pergi ke rumah Rasulullah s.a.w.. Sesampainya Bilal r.a. di rumah Rasulullah s.a.w. maka Bilal r.a. pun memberi salam: "Assalaarnualaika ya rasulullah." Lalu dijawab oleh Fatimah r.a.: "Rasulullah s.a.w. masih sibuk dengan urusan beliau." Setelah Bilal r.a. mendengar penjelasan dari Fatimah r.a. maka Bilal r.a. pun kembali ke masjid tanpa memahami kata-kata Fatimah r.a. itu.

Apabila waktu subuh hampir hendak lupus, lalu Bilal pergi sekali lagi ke rumah Rasulullah s.a.w. dan memberi salam seperti permulaan tadi, kali ini salam Bilal r.a. telah di dengar oleh Rasulullah s.a.w. dan baginda berkata; "Masuklah wahai bilal, sesungguhnya penyakitku ini semakin berat, oleh itu kamu suruhlah Abu Bakar mengimarnkan solat subuh berjemaah dengan mereka yang hadir." Setelah mendengar kata-kata Rasulullah s.a.w. maka Bilal r.a. pun berjalan menuju ke masjid sambil meletakkan tangan di atas kepala dengan berkata: "Aduh musibah." Sebaik sahaja Bilal r.a. sarnpai di masjid maka Bilal r.a. pun memberitahu Abu Bakar tentang apa yang telah Rasulullah s.a.w. katakan kepadanya.

Abu Bakar r.a. tidak dapat menahan dirinya apabila ia melihat mimbar kosong maka dengan suara yang keras Abu Bakar r.a. menangis sehingga ia jatuh pengsan. Melihatkan peristiwa ini maka riuh rendah dalam masjid, sehingga Rasulullah s.a.w. bertanya kepada Fatimah r.a.; "Wahai Fatimah apakah yang telah berlaku?." Maka Fatimah r.a. pun berkata: "Kekecohan kaum muslimin, sebab anda tidak pergi ke masjid." Kemudian Rasulullah s.a.w. memanggil Ali r.a. dan Fadhl bin Abas, lalu Rasulullah s.a.w. bersandar kepada kedua mereka dan terus pergi ke masjid. Setelah Rasulullah s.a.w. sampai di masjid maka beliau pun bersolat subuh bersama dengan para jemaah.

Setelah selesai solat subuh maka Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai kaum muslimin, kamu semua sentiasa dalam pertolongan dan pemeliharaan Allah, oleh itu hendaklah kamu semua bertaqwa kcpada Allah s.w.t. dan mengerjakan segala perintahnya. Sesungguhnya aku akan meninggalkan dunia ini dan kamu semua, dan hari ini adalah hari pertama aku di akhirat dan hari terakhir aku di dunia."

Setelah berkala demikian maka Rasulullah s.a.w. pun pulang ke rumah beliau. Kemudian Allah s.w.t. mewahyukan kepada malaikat lzrail: "Wahai lzrail, pergilah kamu kepada kekasihku dengan sebaik-baik rupa, dan apabila kamu hendak mencabut rohnya maka hendaklah kamu melakukan dengan cara yang paling lembut sekali. Apabila kamu pergi ke rumahnya maka minta izinlah lerlebih dahulu, kalau ia izinkan kamu masuk, maka masukiah kamu ke rumahnya dan kalau ia tidak izinkan kamu masuk maka hendaklah kamu kembali padaku."

Sebaik sahaja malaikat lzrail mendapat perintah dari Allah s.w.t. maka malaikal lzrail pun turun dengan menyerupai orang Arab Badwi. Setelah malaikat lzrail sampai di hadapan rumah Rasulullah s.a.w. maka ia pun memberi salam: "Assalaamu alaikum yaa ahia baitin nubuwwati wa ma danir risaalati a adkhulu?" [Mudah-mudahan keselamatan tetap untuk kamu semua sekalian, wahai penghuni rumah nabi dan sumber risaalah, bolehkan saya masuk?" Apabila Fatimah mendengar orang memberi salam maka ia-pun berkata; "Wahai hamba Allah, Rasulullah s.a.w. sedang sibuk sebab sakitnya yang semakin berat."

Kemudian malaikat lzrail berkata lagi seperti dipermulaannya, dan kali ini seruan malaikat itu telah didengar oleh Rasulullah s.a.w. dan Rasulullah s.a.w. bertanya kepada Falimah r.a.: "Wahai Fatimah, siapakah di depan pintu itu." Maka Fatimah r.a. pun berkata: "Ya Rasulullah, ada seorang Arab badwi memanggil mu, dan aku telah katakan kepadanya bahawa anda sedang sibuk sebab sakit, sebaliknya dia memandang saya dengan tajam sehingga saya merasa mcnggigil badan saya." Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata; "Wahai Fatimah, tahu-kah kamu siapakah orang itu?." Jawab Fatimah; "Tidak ayah." Dia adalah malaikat lzrail, malaikat yang akan memutuskan segala macam nafsu syahwat yang memisahkan perkumpulan-perkumpulan dan yang memusnahkan semua rumah serta meramaikan kubur." Fatimah r.a. tidak dapat menahan air matanya lagi setelah mengetahui bahawa saat perpisahan dengan ayahandanya akan berakhir, dia menangis sepuas-puasnya.

Apabila Rasulullah s.a.w. mendengar tangisan Falimah r.a. maka beliau pun berkata: "Janganlah kamu menangis wahai Fatimah, engkaulah orang yang pertama dalam keluargaku akan bertemu dengan aku." Kemudian Rasulullah s.a.w. pun menjemput malaikat lzrail masuk. Maka malaikat lzrail pun masuk dengan mengucap: "Assalamuaalaikum ya Rasulullah." Lalu Rasulullah s.a.w. menjawab: "Wa alaikas saalamu, wahai lzrail engkau datang menziarahi aku atau untuk mencabut rohku?" Maka berkata malaikat lzrail: "Kedatangan saya adalah untuk menziarahimu dan untuk mencabut rohmu, itupun kalau kamu izinkan, kalau kamu tidak izinkan maka aku akan kembali." Berkata Rasulullah s.a.w.: "Wahai lzrail, di manakah kamu tinggalkan Jibril?" Berkata lzrail: "Saya tinggalkan Jibril di langit dunia, semua para malaikat sedang memuliakan dia."

Tidak beberapa saat kemudian Jibril a.s. pun turun dan duduk dekat kepala Rasulullah s.a.w. Apabila Rasulullah s.a.w. melihat kedatangan Jibril a.s. maka Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai Jibril, tahukah kamu bahawa ajalku sudah dekat" Berkata Jibril a.s.: "Ya aku memang tahu." Rasulullah s.a.w. bertanya lagi: "Wahai Jibril, beritahu kepadaku kemuliaan yang menggembirakan aku disisi Allah s.w.t." Berkata Jibril a.s.: "Sesungguhnya semua pintu langit telah dibuka, para malaikat bersusun rapi menanti rohmu dilangit. Kesemua pintu-pintu syurga telah dibuka, dan kesemua para bidadari sudah berhias menanti kehadiran rohmu."

Berkala Rasulullah s.a.w.: "Alhamdulillah, sekarang kamu katakan pula tentang umatku di hari kiamat nanti." Berkata Jibril a.s.: "Allah s.w.t. telah berfirman yang ber-maksud: "Sesungguhnya aku telah melarang semua para nabi masuk ke dalam syurga sebelum engkau masuk terlebih dahulu, dan aku juga melarang semua umat memasuki syurga sebelum umatmu memasuki syurga." Berkata Rasulullah s.a.w.: "Sekarang aku telah puas hati dan telah hilang rasa susahku." Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata: "Wahai lzrail, dekatlah kamu kepadaku."

Selelah itu Malaikat lzrail pun memulakan tugasnya, apabila roh nya sampai pada pusat, maka Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai Jibril, alangkah dahsyatnya rasa mati." Jibril a.s. mengalihkan pandangan dari Rasulullah s.a.w. apabila mendengar kata-kata beliau itu. Melihatkan telatah Jibril a.s. itu maka Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai Jibril, apakah kamu tidak suka melihat wajahku?" Jibril a.s. berkata: "Wahai kekasih Allah, siapakah orang yang sanggup melihat wajahmu dikala kamu dalam sakaratul maut?"





tiap2 kali aku bace tentang kisah Baginda, aku jadi sebak...bukan nk bajet ke ape tp tu hakikat sebenar...mungkin aku seorang yang nakal,selalu main-main..aku xnafikan semua tu..tp bile aku bace kisah baginda, aku akan menangis membayang kan pengorbanan Baginda...terasa kecil plak diri ini....

p/s: ini adalah copy and paste semata-mata...he3..tp itu xpenting...hayati lah...

teringat kisah dulu... :)

daripada doa ni, aku dapat mengimbas kembali kenangan lame...cewahh
hi3


Ya Allah...andai saudaraku resah,tenangkanlah hatinya dengan teduhan ma'firahmu..Andai dirinya terancam, lindungilah jasadnya dengan kebesaran Mu..Andai tubuhnya kedinginan, selimutkanlah dengan kehangatan kasih sayang Mu.. Andai dirinya merindu, rindukanlah jiwanya dengan saat bertemu dengan Mu.. Ya Allah, jangan Kau biarkan hati,jiwa,jasadnya terpesona dengan duniawi.. khusyukkan jiwanya dalam rukuk dan sujud menghadapmu.. berikanlah kejayaan di dunia dan di akhirat..
semoga dirinya merupakan saudaraku selamanya.. Amiin..

pening nyeeee!!!!!!

kenape aku jadi pening balik niiiii????????
medik or dentistry!!!!!!!!
hahahhahaha....

Saturday, August 28, 2010

lara kasih...

berkurun lama ku kembara,
meniti arus dunia durjana,
yang melemah kan,melemas kan diri ku yang hina...
bertahun lama ku menanti,
cinta dari Mu...
oh Tuhan...
hanya pada Mu
ya Allah....

Iman dan Taqwa yang tersemai di jiwa,
suburkanlah , hiasilah dengan zikrullah..
hidup di dunia dengan satu tujuan.....
untuk mencari reda Ilahi.....

ku semai cinta .......
cinta abadi......
ku semai kasih....
pada Mu ya Rabbi....

siapa yang mendapat cinta Mu..
tidak akan sengsara..
siapa yang mendapat kasih MU...
tidak akan merana....

now, I'm uncle Jimmy...

skg ni aku da rasmi jd pak cik...so kpd kawan2 aku yg slalu pggl aku pakcik sblm ni, da bley panggil aku pak cik..


btw, its me alone now..
hahahah...lepak sudey...
watpe nk sedih..
lepak sudey....
lepak sudey....
btul x farhana@akak??
hi3

Tuesday, August 24, 2010

hahahaha.....ape nak buat ea??

hahaha....ape aku nk buat ea??
tiket sume da ade da...
klu diikutkan aku fly 27 sept ni...
lantak la...hahha

Monday, August 23, 2010

hurmmmmm......macam mane ni?

sigh........
ntah la...aku pn da start pening da ni..makin pening..
abg aku da wat keputusan drastik..tibe2 xbg aku fly..
sebelum ni aku silap tafsir abg aku..
aku igt kan dye xbg buat medik tp rupe nye xbg aku fly..
aishh....cne ni??

alasan nye...
parents aku da tua...
so if pape jadi nti, that's will be a problem...
i think korg da faham tanpa perlu diterangkan lagi da...

huhhhhhhhhhhhh

Friday, August 20, 2010

penat!!!!

fuhhhhh.....penat gilo den...
smlm bawak moto dari kampung aku ni ke uitm machang non stop...
da la ujan..terpakse bawak slow sket..dats why la amik mase lame sket nk sampai..biase klu aku bawak, dlm 1 jam 20 min je..smlm aku amik mase 2 jam utk sampai sane...fihh...mmg lame..da la sakit badan aku meredah ujan yg bak jarum mencucuk badan tu..hahhaha...

tp xpe..yg penting aku slmt sampai utk jmpe dan bukan pose same2 ngan kawan aku kat sane...pastu time nak balik plak lagi satu seksa..
bukan ujan tp gelap..tambah2 plak aku ni rabun ayam..
hahahha...mmg haram btol..
disebabkan xnk sibuk ngan keta yg lalu lalang, aku amik jalan alternatif..
tp jalan tu agak kamgpung sket la.. i mean jarang kete lalu situ..
lampu jalan xde..haishh...bnyk kali jugak aku hampir terlanggar org yg tgh jalan kat tepi2..da la aku tgh sedap2 merempit 120km/j..nasib baik moto yg aku naik tu da tua sket..klu x...hahaha...mau nye aku bawak 140km/j...tp alhamdulillah aku da slamat sampai umah...

Wednesday, August 18, 2010

no title...

recently ade kawan aku jd moody...
bile ditanye kenape, dye ckp "adela" or something like that la..
myb ade yg aku xpatut tahu..hi3..tp aku harap dye da ok by now..

da xlame da aku nk pergi ni..
tp skg ni dl kepale aku ade nenek aku je..
klu aku da g nanti, sape yg nak jage beliau??
sdg kan slame aku ade kat klate ni pn bape kerat je yg dtg..
tu pn xlame..sejam je..
risau plak aku..da la umah ni bukan kecik..
tingkap plak bnyk..kadang2 nenek aku ni lupa nk tutup tingkap..
nasib baik aku slalu cek tingkap malam2 sblm tdo..
klu x...xtau la ape jd..
da la beliau da makin tua..
mungkin skg ni larat lagi nk jalan tp klu da xlarat nanti, sape nk jaga?
nk harap kan sepupu aku yg lain, haram..nk tdo sini satu hari pn susah..
sape nk tlg beliau beli kan barang2 dapur?
beli kan lauk?
beli kan sayur?
jemur baju?
beli beras yg berat tu??

hurmmmmm......
kadang2 ade terpikir jugak malas nk sambung blaja..
tp sampai bile?
hahahaha...terus aku bia kan je idea tu..


nenek oh nenek....
sebak pulak ati aku ni...hi3

Tuesday, August 17, 2010

terkeliru...

TAK SEMESTINYA MEREKA YANG BERTUDUNG ITU BAIK,
TAPI MEREKA YANG BAIK ITU SEMUANYA BERTUDUNG...

btul ke??

Monday, August 16, 2010

AKU TAK SUKE!!!!

AKU X SUKE BILE BAPAK AKU ADE KAT KAMPUNG!!!!
AKU X SUKE BILE AKU KNE TINGGAL SERUMAH DENGAN BAPAK AKU!!!
AKU X SUKE BILE BAPAK AKU BUKAK MULUT!!!
AKU X SUKE BILE KENE BERTENTANG MATA NGAN BAPAK AKU!!!

RIMAS!!!!!!!!!!!!!!

XPENAH CAYE KAN AKU!!!!

MACAM LA AKU NI BUKAN ANAK DYE!!!!


RIMASSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!

Monday, August 9, 2010

ARGHHHHHHH

hey sumone!!!!
i mean u r not realy sumone to me....
but!!!!!
now u realy made me so f****** pissed off...
u realy made me being the old me..
the old rough bad me!!!

u heartbreaker!!!!
u damn guy!!!!

i try to make my self waiting...
waiting for sumthing dat very important to me...
i mean SOMEONE!!!!
but u!!!
yeahh YOU!!!!!!

you destroyed the soft me!!!!

Thursday, August 5, 2010

hehehe....



hi there..
im here again...
agak lame jugak xupdate since g ipoh ari tu..
kat ipoh boleh tahan la..wlpn juz dpt gangsa je..
padan la ngan latihan aku tu..hahhaha..
berlatih 2 bulan je..team lain da start awal tahun lagi..
tapi yg aku agak terasa ialah org lain sume tinggi2..team kelantan je yg kecik2...
hi3..terima je la..wlpn kitorg kecik, tp kecil2 cili padi..
nk rase, jom la..

pastu time kat sane...hi3..
baru dorg nampak perangai sebenar aku cne..sbb biase aku diam je..
tp bile ade event cni, aku akan mula tunjuk belang..nak2 lagi bile ade geng (sholin n saddam)..mmg xley dok diam la..time org lain dok rehat, aku n the geng g jalan2 kat ipoh parade..hahaha..g main bowling yg ntah pape..lompat2..guling2..hahaha...sumpah rase mcm haram..org lain tgk kitorg ni macam badut dari mane ntah..
tp tu la care kitorg lepas kan stress..sbb xdpt gold..arghhhhhh....

dlm tournament ni jugak.aku dpt ramai member..xkire la dari sabah,sarawak,penang n so on..wlpn tu pihak lawan aku, tp layan je..kite g tournament bukan utk gaduh kan tp utk tambah ilmu,pengalaman n kawan kan..gaduh time sparring je..haha..lepas tu siap peluk2 lagi..mmg xnyesal la aku masuk tkwndo..:)

tp dlm bnyk mende kat ipoh ari tu, aku xpuas ati satu mende je..
asal gambar aku sket je???????????
sbb aku ni cameraman kot...hahahhaa
xkesa la..yg penting, ukhwah betwen aku,saddam n sholin da makin rapat..xlupa jugak ngan kawan2 yg lain... i love u guys...mintak2 la jgn terpisah ye nti...

Monday, July 19, 2010

somebody@my best fren.. :)

ari ni aku dikejut kan dgrn panggilan daripada kawan baik aku..
xperlu la dinyatakan nama nye di sini ye..hi3..
agak lame aku xdgr berita dye..tp aku tau dye ok je cheerful as ever..
cne aku tau?hahaha..aku ushar blog dye slalu..xde la tiap2 ari tp dalam kadar yg kerap jugak la..

back to the story..
aku agak kaget sbb xtau nk wat cne bile aku dgr kawan aku tu menangis sampai xjelas ape yg dye kate kan..aku igt kan dye gurau2 je..but after that, she tlod me the real things.. mintak tolong..n FYI, its about life,belief and feeling..agak susah nk diselesaikan klu xde hati yg tabah n pengorbanan.. :)

xtau nk cerita ke x pasal masalah ni..but i think, better not, rite my fren..:)
if u r reading my lil nonsense writing, i hope u can bring urself together..
ni la peluang utk kuat kan diri..utk jadikan diri tabah..
buat masa ni, mungkin kamu akan rase sangat sakit..sangat seksa..
tp itu lah hakikat nye..
so, utk ringan kan "penderitaan" tu, kamu jangan lupa yg kite ada Allah..
kamu buat la apa yg kamu rasa kan patut tp INGAT.....
jangan sesekali melanggar BATASAN AGAMA!!!!
walaupun aku xbape kamceng ngan abah aku,, tp beliau slalu bg nasihat kat aku..
bnyk sangat sampai aku pn lupa...hahahha
yg paling aku igt..
"adziim, klu kamu nk mintak sesuatu ngan Allah, kamu kene la buat ape yg Allah tugas kan..bukan hanya yg wajib je, yg sunat pn kene jugak.."
klu korg xcaye, tgk la terjemahan Al-Fatihah..ayat yg kelima...

"hanya Engkau lah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau lah kami memohon pertolongan"

jadi segala-gala nya berada dalam kekuasaan Allah..kita sebagai hamba hanya boleh bergantung kepada Allah..
sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala-gala nya..
mungkin ape yg kita inginkan bukan la sesuatu yg baik bagi kita..
sedangkan kita xtahu apa yg terbaik bagi kita..
berdoa la kepada Allah kerana Allah sentiasa mendengar doa hamba-hamba Nya..
mungkin Allah tidak menunjukkan secara terus yg doa kita telah makbul..
jika tidak di dunia, mmungkin di akhirat..hanya Allah yg tahu.. :)
last skali, ingat la...
JODOH DAN MAUT adalah kekuasaan Allah...

Sunday, July 18, 2010

reunion BADAR....again!

(from husna)
salam semua. ^___^ just wanna inform u guys.., on 13th-15th aug 2010, pihak alumni badar tgb b'sama dgn pihak pengurusan mrsm tgb akan menganjurkan program perkampungan badar 2010, dgn tema "ukhuwah merentas generasi" it's more to badar reunion actually.., n setakat neyh, pihak alumni da ada networking ngan badar dr sesi o2o3,o3o4,o4o5,o5o5,o6o7,o7o8,o8o9, n 2 lg generasi yg berada di tgb skrg, so altogether.., 9 generasi badar dpt dikumpulkan insya-Allah.. kebanyakan berminat nak join.., so insya-Allah it'll be a HUGE gathering this time. kumpulan sasaran adlh 80 org pljr f4, kat bawah pihak alumni sertakan tentatif (masih dlm proses kemas kini cuz ade clash sikit dgn xtvt mktb) utk beri gmbrn awal ape xtvt yg kite akan buat. sesape yg berminat n free nanti bleyh la inform ye utk urusan penginapan. sekian utk makluman. tq.

TENTATIF PROGRAM

HARI : JUMAAT
TARIKH: 13hb Ogos 2010

3.30 petang : Ketibaan fasilitator di Maktab Rendah Sains MARA Tun Ghafar Baba
5.00 petang : Sesi Ta’aruf diantara Alumni bersama Badar MRSM Tun Ghafar Baba sesi 2010/2011
6.30 petang : RESOMA
8.00 malam : Ceramah 1, “Konsep Hamba dan Khalifah”
9.00 malam : Solat Isya’
9.15 malam : Taklimat ringkas dan pembahagian kumpulan
9.30 malam : LDK 1, Ta’aruf
10.30 malam : Minum malam
11.00 malam : LDK 2, Pembinaan kumpulan
11.45 malam : Bacaan Al Mulk
12.00 malam : Kembara Mimpi

HARI : SABTU
TARIKH: 14hb Ogos 2010

4.00 pagi : Qiyamullail
5.50 pagi : Solat Subuh
6.15 pagi : Bacaan Al- Mathurat
6.30 pagi : Kuliah Subuh
7.15 pagi : Riadhah pagi
8.00 pagi : Sarapan Pagi
: Urus Diri
: Solat Sunat Dhuha
9.15 pagi : Ceramah 2, “Dimanakah SPM Yang Seterusnya?”
10.30 pagi : Bengkel Kemahiran Komunikasi,
12.00 tengahari : RESOMA
3.00 petang : LDK 3, Simulasi
4.30 petang : Solat ‘Asar
: Bacaan Al- Mathurat
5.00 petang : Aktiviti bebas
7.00 petang : RESOMA

7.45 malam : Forum, “Hilangnya Mahasiswa Malaysia Lepasan Luar Negara”
9.15 malam : Solat Isya’
: Minum malam
10.00 malam : Malam Alumni, BBQ
11.15 malam : Bacaan Al-Mulk
11.30 malam : Kembara Mimpi


HARI : AHAD
TARIKH: 15hb Ogos 2010

4.00 pagi : Qiyamullail
5.50 pagi : Solat Subuh
6.15 pagi : Bacaan Al-Mathurat
6.30 pagi : Kuliah Subuh
7.15 pagi : Sarapan pagi
: Urus diri
: Solat Sunat Dhuha
10.00 pagi : Majlis penutup
- Ucapan wakil Badan Kepimpinan Pelajar MRSM Tun Ghafar Baba
- Ucapan wakil Alumni Badar MRSM Tun Ghafar Baba
- Ucapan wakil pihak pentadbiran MRSM Tun Ghafar Baba
- Penyerahan cenderamata oleh wakil Alumni Badar kepada pihak pentadbiran
11.00 pagi : Sesi bergambar
11.10 pagi : Jamuan ringan
11.30 pagi : Majlis bersurai


*Setiap aktiviti ceramah dan bengkel dicadangkan untuk berlangung di Surau al-Ikhwan, manakala LDK akan berjalan di dalam kawasan MRSM Tun Ghafar Baba.

Thursday, July 15, 2010



at last.....
aku da beli hp baru...hahahhaha...
setelah beberape ari memeningkan kepale utk pilih phone ape..
dlm senarai akhir pilihan aku ade 3..

1-blackberry storm
2-SE satio
3-SE vivaz

harge sume lebih kurg..
yg berbeza adalah kamera dorg..
mung korg akan fikir nape aku xamik SE satio
yg kamera 12.1 mp tp aku amik SE vivaz yg 8.1 mp je..
he3..
nape ea??
aku pn xpasti sbnr nye..
yg pasti aku rase mcm ade sumthing yg xkena dgn SE satio yg buatkan aku rase xselesa..
pastu kualiti video recording vivaz lagi power daripade satio..tu bg aku la..
klu korg nk tau, kne try sndri..
mmg btul org ckp, nk beli pape kne feel dlu..
jgn ushar kat tenet pastu terus beli..
mase nk pilih tu pn aku pegang almost setengah jam..tokey kedai pn da ushar pelik je aku time tu.. ade aku kesah?hahhaa
pastu nk bayar tu ya Allah...ketar tangan aku nk kuar kan duit...melayang duit aku..tp xpe.berbaloi..kot..
bukan slalu beli enset kan..hahaha...

Tuesday, July 13, 2010

new phone...again!

hahaha..aku rase aku ni da overboard kot..
xsampai staun pakai enset baru, da nk beli yg lain plak..
ntah setan mane yg rasok aku ni..
wlpn aku tau, my b sebab enset tu xserasi ngan aku..
lgpn enset SE aku yg lame mmg tggu mase je nk rosak..
hurmmm..
xpe la..beli ni pn sempena nk fly nti..
so nti xde la daif sgt..myb..
myb korg akan fikir yg aku ni membazir tp ni la hasil titik peluh aku..nk harap kan bapak aku bg duit, alamat nye lagi 10 taun la..tu pn klu aku idop lagi..hahaha
tp tu sume rezeki Allah..klu Allah xbg aku peluang keje ngaja tkwndo tu, mmg aku pokai n kering abes la..nk beli topup n bayar broadband pn xlarat..hahaha


owwwwhhhhh VIVAZ!!!! u r my love.... :P

Sunday, July 4, 2010

so freaking lonely

lonely...
thats all i can say..

Saturday, July 3, 2010

hahahahahhahaha!!!!

hahahahahhahahahhaahaha
hahahahahahahahahahahaha
hahahahahahahhahahahahaha
hahahahahahahahhahahahahah....

tibe2 aku tergelakkan diri aku sndri..
sbb ape?
sbb aku rase aku ni bodo gile...
tu je aku bley cakap..
chow niggah!!!

ahahahha...sape la aku ni kan..

hurmmm...
minggu ni mmg aku enjoy abes ngan saddam tu..
jalan ke sana ke mari..
dui tu xyah citer la bape yg abes..
tp xkesa..saddam pnye pasal kan..
org ckp "membe pnye pasal"..
tu la membe baik aku ..insyaAllah kawan baik dunia akhirat la..
dye pnye family pn mcm family aku cume family aku bukan dye pnye family..
hahaha..totally diff type..
time ari last aku lepak kat umah saddam, mama bg novel kat aku..
perghhh...bnyk gile kot..tp kitorg ni mmg jenis yg same n satu kpale..
minat novel thriller...ade bunuh2 beb..amik ko..satu bag besar dye bg aku..
time nk berpisah ngan saddam tu agak sedih la..
ye la..lame xjmpe, pastu bile da lepak lame2, nk kne jauh balik ngan "adik" aku tu..
xpe la..insyaAllah kitorg akan jmpe lagi klu nyawa masih dikandung badan..
btul la org ckp..kawan ni mmg istimewa..hidup tanpa kawan, pincang la hidup itu..
dlm ramai2 kawan, ngan saddam ni la aku btau sume masalah tanpa selindung pape..
pnye la kamceng aku ngan saddam sampai org kate kitorg ni adik beradik..hahhaa..
xkesa la..lgpn sejarah hidup pn mmg hampir same..no need to say la kan..

....no mood..no feeling..
rase mcm terkilan..rase keliru..
biar la..myb cmni la sptt nye..
but still aku xtau ape yg ptt aku buat..
my heart is aching rite now..
arghhhhh

Friday, June 25, 2010

rambut....

"Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya." - Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim


agak menarik di situ...
rasa nye sume org da tau..
aku pn xperlu hurai dengan lebih mendalam sbb da terang dan jelas
hadis tu kan..
so, fikir2 kan lah...

lagu2 lame...

currently aku jadi minat balik utk dengar lagu lame yg aku dengar time skola dulu..
tp jangan salah paham..dlu aku dgr bnyk jenis genre..most yg keras@metal la..
tp yg aku nk dgr tu bukan yg jenis metal..
skg ni aku asyik ulang2 lagu yg same je..
"first day of my life" by the rasmus..
agak jiwang di situ,,hahahhaa..
tp bukan la jiwang karat ye kawan2..


Feel like I'm stoned
wanna be alone, just for a while, unknown
Weeks on the road a long way from home
just shut off the phone

And you say I'll heal you,
I'll always be yours
and you say I'll kill you if I do something wrong
yeah, yeah, yeah ,yeah, yeah, yeah

Still feels like the first time
to stand here by your side
together regardless
we'll walk through the darkness
Still feels like the first day of my life

Remember the times
together we swore, never give up this life
still hanging on, still going strong
here I belong

And maybe I'm crazy
but I just can't slow down
And maybe I'm crazy
but at least I'm still around
yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, yeah

Still feels like the first time
to stand here by your side
together regardless
we'll walk through the darkness
Still feels like the first day of my life

Feels like the first day of my life,
(feels like the first day)
Still feels like the first day of my life

Still feels like the first time
to stand here by your side
together regardless
we'll walk through the darkness
Still feels like the first day of my
still feels like the first day of my
still feels like the first day of my life


n thats the lyric..

jalan-jalan @TGB n KLCC....

hurmmmm...
xtau nak start cne..
ari tu aku g tgb..nk g amik sijil spm..
janji ngan ramai org tp yg dtg ciput je...hahaha
agak sedih di situ sbb aku dtg dari jauh..tp xkesa la..
semua ade keje kan..
dan kat sane mmg jmpe ramai cikgu2 lame..yang xbley blah nye sume cikgu tanye soalan yg same.."belajar kat mane skg?@amik kos ape?@dlu stdy kat mane?"..something like dat la..
penat mulut ni nk menjawab..hi3..
tp tu la menunjukkan yg dorg amik berat pasal kite kan..
time bermalam kat sane, aku,din,shazmeer lepak kat surau..pastu ade satu group pelajar lelaki..
aku rase xlame lagi tgb ni akan menjadi lagi bagus..
dan bagi aku tu mmg satu perkara yg baru..
dorg sume wat mesyuarat tabligh..
bagus..kecik2 da start ngan mende ni..
klu nk banding ngan aku dlu..hahah..nk pegang mic pn takut..
tp bayang kan mereka yg baru form 4 dapat pegang mic dihadapan pelajar lain tanpa ada sebarang keuskaranutk berbicara..amat jeles di situ..hi3..
sedang aku n gang lepak2 tu, dorg sume kumpul kat tempat kitorg plak..
ape lagi, kitorg plak jd centre of attraction..terus kitorg bukak topic..
sembang punye sembang sampai 2 pagi..


semalam (24 jun) aku g klcc sbb xjd BMI atas alasan tertentu..aku ok je sbb aku pn xde wat pape kat umah..
pkul 10 aku kuar umah dan sampai kat sane dekat2 pkul 12..
janji pkul satu tp aku sampai pkul 12..haha..bgus jugak aku ni..
alang2 ade mase lagi, aku jalan2 keliling klcc tu..
rase bosan n aku kuar kan cam aku.haha..
aku main amik je gambar org2 kat sane..nti korg ushar la kat fb ye..
g klcc sbb nk bg brg yg kawan aku kirim je..tp xsangke plak bley drag sampai ke pkul 6 ptg..hahaha..
trus aku xjd nk balik cheras( umah parents)..tp bukan tu sbb nye aku xbalik..kawan aku tau nape..heheheh
tp smlm mmg best wlpn aku xbnyk ckp n xbnyk senyum sbb susah nk hadir kan perasaan utk senyum tu..hi3.. harap maaf ye kawan ku..